Joy Division
Olle Ljungström

Det Beslutande Organet - Skriet (2011)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Mørkt og vakkert

Passer for alle som ønsker litt ekstra mørke i høstmånedene.

Noen band og artister trenger konsentrasjon for at lytteren virkelig oppdager musikken. Svenske Skriet er et slikt band. Dette er altså ikke bakgrunnsmusikk for kjøkkenet. Men ved full konsentrasjon kryper mystikken inn under huden og pirrer nysgjerrigheten.

Det er åpne landskaper som smyger seg på – det er noe skummelt over gitaren som driver åpningslåten 1485 kHz - rytmene og lyden som blir høyere og høyere - synthen fanger og fargelegger lydbildet. Jeg venter på smellet – når kommer det? Nei, det kom ikke – det hele roet seg ned igjen. Det glir rolig over til vakre og storslåtte Natten som setter følelsene i sving.

Hvem er disse svenskene? Skriet består av vennene Isak Sundström og Jacob Frössén, førstnevnte til daglig gitarist i det flotte bandet Pascal, sistnevnte filmskaper, kunstner og grafisk designer. Som en liten kuriositet kan det jo nevnes at Frössén bl.a. har laget en film om og med den eminente artisten Olle Ljungström ("En film om Olle Ljungström"), og stemmen til Isak Sundström er svært så lik den nevnte Ljungströms.

Selve navnet Skriet (eller Skrik) er hentet fra vår egen Munch, og det er rett navn på rett plass. For dette er mørkt og skremmende, samtidig som det er sårt, melankolsk og nydelig. Som i skjøre og skjønne spor som singelen Fåglarna og Ben & Hjärtan. Suggererende dysterhet finnes i Fotografier, som ikke er ulik det Pascal har presentert tidligere. Andre ganger tas jeg med til det stemningsfulle Twin Peaks-landet, som i avslutningssporet Världens Sista Kväll. Ofte bygges det opp med trommer der cymbalene er nærmest borte, rytmen driver låta, gitaren skjærer og hugger, og synthen dekker det hele til slik at det ikke blir noen hull.

Skriet har levert en optimistisk, mørk plate, gråsvart i fargenyansene. Det håpefulle består av at lyset klarer å trenge seg inn i den store industribygningen de befinner seg i. Men debuten får ikke ypperste karakter. På flere av sporene svever det så mye at ørene ikke orker å fange opp alt. Men da de er på sitt beste blir jeg frarøvet alle tanker og havner i maleriet til Sundström og Frössén. Det har absolutt blitt hørbart og anbefales til de som trenger litt ekstra mørke i høstmånedene.