Blue Monday - Flunk (2002)
Treat Me Like You Do - For Sleepyheads Only Remixed - Flunk (2003)
Play America - Flunk (2005)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Sommartider, hey, hey!

Det finnes bare to typer musikk; god og dårlig. Røveren Ulf har endelig greid å lage den gode typen med langspilleren For Sleepyheads Only.

For noen år siden prøvde Ulf Nygaard alt han kunne for å lage sommerhitter. Du vet, låter som man sorterer sommerne etter. La følgende eksempel illustrere hva jeg mener; Q: "Var ikke det i '87 at du klina med hu derre dama på den hytteturen?" A: "Er ikke sikker, det var i hvertfall Splitter Pine-sommeren". Noe i den duren liksom. Våren '99 slapp Folk & Røvere singelen Yess; en landeplage, javisst, men ikke en sommerdefinerende låt på noen måte. Året etter fikk radiolyttere en ny dose; med oppfølgeren Dust. Ingen av låtene fikk sevja til å stige; for å bruke et sesongriktig bilde. Det ble noe krampaktig over forsøkene, og personlig avskrev jeg Folk & Røvere på denne tida. Derfor er det en gledelig overraskelse at Ulf er tilbake som Flunk, og at han kommer slentrende med, ikke bare en sommersingel under armen, jaggu har han ikke et helt sommeralbum å slå i bordet med.

Skiva sitter fra første sekund, og til å være et hvileprosjekt mellom Folk & Røvere skiver, er dette hysterisk bra og overgår alt Nygaard har produsert tidligere. Kan hende det har noe med makker Jo Bakkes eminente gitar å gjøre. De to har lekt frem albumet i studioet til Nygaard, og kommet opp med ett forløsende samspill mellom gitar og programmerte rytmer. Og selve rosinen i pølsa er vokalist Anja "Anji" Øyen Vister. Stemmen hennes kommer og går gjennom hele albumet og er like velkommen som årets første linerle. Anji er et nytt bekjentskap for meg, men det står å lese på verdensveven at hun har frekventert bandene Soldogg og Chambermaids og at hun planlegger et soloalbum innen nærmeste fremtid (hurra!).

Halvveis på For Sleepyheads Only, dukker låta Your Koolest Smile opp og oppsummerer alt det jeg har forsøkt å formidle så langt: Bakkes akustiske gitar danner stammen, og Ulf sper på med avslappende rytmer, mens Anji folder hendene forsiktig om mikrofonen (og lytterens hjerte), klemmer til forsiktig og leverer årets vakreste vokalprestasjon. Litt Björk, litt Anneli Drecker, litt Stina Nordenstam, men mest seg selv. Himmelsk! Når man har i mente at før dette guddommelige øyeblikket oppstår på skiva, så har man vært innom åpningen med den poengterte I Love Music og første smakebit Blue Monday, samt neste singel Miss World; så vitner dette om en av årets sterkeste utgivelser.

På andre singel fra skiva, Miss World, gjør Ulf sin inntreden ved mikrofonen. Han slentrer frem, og på slepent engelsk, fremfører han sine sparsommelige linjer. Til de som har vært skeptiske til Nygaards overgang fra norsk til engelsk, må jeg si han gjør seg bedre på popspråket enn på moderspråket. På dette sporet legger han vokalen i et mørkere leie enn på tidligere utgivelser, og resultatet er ikke så veldig langt fra Faithless-frontmann Maxi Jazz (plata som helhet er heldigvis nærmere landsmannen Rune Lindbæk). Jeg er ikke helt enig i bruken av Miss World som oppfølger til den flotte versjonen av Blue Monday. Personlig ville jeg nok heller satt en femtilapp på Magic Potion som et sprekere singelvalg, med Ivar Winthers fløyte som potent, musikalsk avbrekk over en dub-influert rytme. Den effektfulle vokalen er mettet og yter motstand fra å bli slukt i lydbildet.

Kebab Shop 3 AM er nok et høydepunkt fra en skive sprekkferdig med hit- og lytterpotensiale, langt utover de fleste utgivelsene fra Beatservice. Kebab Shop byr på barbeint dansing i parken etter at barnefamiliene har pakket seg sammen. Her er det samspillet mellom Nygaard og Bakke som står i sentrum; Ulf programmerer et godt driv, mens gitaren til Jo gir rytmen konkurranse om oppmerksomheten. Resultatet er florlett sommerflørt på dansegulvet, hvor rytmen stryker forsiktig over solbrente hoftepartier.

Stemningen er mørkere mot slutten av utgivelsen. Det er som om sola er på vei ned og skyggene er lange og mystiske på Syrupsniph. Mer Rød Snø enn Vi På Saltkråkan, liksom. Gitaren er spinklere og kaldere enn tidligere, og rytmen er lenger frem i miksen og vokalen byr på tvetydige tolkningsmuligheter. Den altfor vennlige amerikanerinnen som innleder den avsluttende Distortion byr på mer tvetydighet, og usikkerheten fra forrige spor vedvarer. Den gjentagende vokalen svever luftig mellom drømmende gitar og tangenter, og utgjør for første gang på utgivelsen en låt som ikke griper tak i deg på noe som helst vis.

Selv om stemningen daler noe på de siste sporene makter Flunk like fullt å begeistre mer enn noen andre så langt i musikkåret. Ulf og vennene kom med vårsola og leverer det definitive soundtracket for de neste solrike månedene. Burde selges komplett med engangsgrill og boccia-sett.