Earthlings?
Queens of the Stone Age

Dos - Orquesta del Desierto (2004)

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Uten plugg eller gnist

Unplugged-versjonen av stonerrock er ikke så spennende som man skulle tro.

Med en masse halvkjente navn fra tyngre amerikansk rock trodde jeg at jeg satt med et slags Stonerrock-allstars i neven. Den gang ei. Orquesta del Desierto består av blant annet Alfredo Hernández (Desert Sessions, Queens of the Stone Age, Kyuss og Che), Mario Lalli (Desert Sessions og Fatso Jetson), Pete Stahl (Queens of the Stone Age, Goatsnake, Scream og Earthlings) og Steve Dandy Brown (Hermano).

I stedet for å dra på med gitarkaskader uten sidestykke har de valgt å lage et akustisk rockealbum. Resultatet blir ørkenrock møter en slags akustisk grunge, ispedd en og annen elektrisk gitar. Det mest irriterende med dette prosjektet er ikke at en gjeng rockere prøver seg på noe annet enn det de driver med til vanlig. Slike avstikkere kan ofte medføre mye moro. Mangelen på låter gjør derimot dette til noe av en lidelse.

Det virker ikke som om Orquesta del Desierto virkelig har noe å si oss. De har bare gått i studio for å få utløp for sine mer neddempede sider. På sitt beste høres de ut som forkastede Screaming Trees-demoer eller en lysere og tammere avart av Alice In Chains akustiske utgivelser. Det høres ut som om plata er jammet sammen i studio, men uten at verken spontanitet eller spilleglede preger den. Av og til grenser kompet mot en slags grungefunk, uten at dette heller blir veldig interessant.

Som helhet er dette søvndyssende, sidrompa og mildt sagt uinteressant. Det hjalp meg verken å spille plata mange ganger eller starte på nytt med åpent sinn. Her finnes ingen låter jeg ønsker å høre igjen med det første. Jeg er for eksempel ute av stand til å finne et minneverdig refreng noe sted. La oss håpe at en del av disse gutta nå er ferdige med å tulle, slik at de kan gå tilbake til å lage god, tung rock igjen.