The Margarets

Falkner Street - Number Seven Deli (2003)
Seconds - Number Seven Deli (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ikke noe å være redd for nå lenger

Debutskive fra melankolske unge menn med bakgrunn fra folkehøyskole og Liverpool.

Det er en eller annen link mellom norske folkehøyskoler og britisk popmusikk som det sikkert er mulig å forske litt på. Kanskje er det de litt skoletrøtte surrehodene som shoegazer der, kanskje det er altfor mange kvelder med Beatles-låter, kassegitar og peiskos, kanskje det er noe helt annet som gjør at det passer så godt sammen. Number Seven Deli er uansett nok et band med bakgrunn fra denne institusjonen. Riktig så fin popmusikk har de kommet opp med også.

I Used to Be Scared er bandets debut-EP. Nå er riktignok ikke de enkelte medlemmene like ferske som navnet skulle tilsi. Rune Berg er en kjenning fra The Margarets, det samme er bassist Per Amund Solberg (som også har jobbet sammen med Ephemera), mens vokalist Johnny P. Hide er sist hørt med Muzzlewhite. Kontrolltårnet styres av de durkdrevne karene Kai Ø. Andersen og Kyrre Fritzner, og bak det hele lurer store BMG. Ingen tvil om at det satses på de unge guttene. Det er det forsåvidt god grunn til, for det er ingen tvil om at de er kapable musikere med potensiell stor salgsfaktor. Vi snakker popmusikk av den tidløse skolen, der gode melodier og velorganiserte arrangementer står i fokus, ikke helt ulikt nevnte The Margarets.

Tittelsporet er i hvert fall en meget iørenefallende og sval happy-go-lucky melodi med et catchy refreng, Beatles'ke harmonier, diskret blåsere og ikke minst Johnny Hides overbevisende stemme. Ikke overraskende har låtskriver Rune Berg studert på Paul McCartneys talentskole i Liverpool (hvor bakeriet de har tatt navnet fra hører hjemme), og Macca må da bare nikke godkjennende hvis han hører hva eleven sysler med nå. In the Wrong Arms vil sikkert være kjent blant en del radiolyttere, for dette var bandets gjennombruddslåt og vinneren av NRKs Uhørt-serie i 1999. Denne nyinnspillingen minner om hvorfor. Låten er pop på det triveligste og mest sommerlige, og med de samme catchy egenskapene som i tittelkuttet.

De to siste sporene er på langt nær like fengende. Try to Walk Away og balladen Little Lullaby svinner derfor hen uten å gi noe særlig kick, men foresegler i høyeste grad det som har blitt en svært overbevisende debut. Særlig er voggesangen en smart, liten avslutning med sag og slidegitar!

På sitt beste skaper Number Seven Deli tidløs kvalitetspop, noe som veldig fort kan bli både kjedelig og blekt. Det er ikke bare bare å bevege seg inn på et musikalsk felt som huser artister som The Kinks og XTC. Så langt slipper Number Seven Deli unna med æren godt i behold!

Et lite PS må til slutt gå til Geoff Berner som har skrevet liner notes her. Denne eksentriske trekkspillende mannen fra Canada ser ut til ha lagt sin elsk på Norge - og Number Seven Deli. Begge gjør forøvrig nasjonen til et helt ålreit sted å være nå om dagen.

Gerd og Otto - Et Luftslott på Månen - Kapittel 1: 1934-1948

(Normann)

En forbilledlig presentasjon og en bauta over Otto Nielsens talenter som låtsmed.