Love
Suede

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Instinkt for den gode låt

Psykedelia møter west coast og popmusikk på Sydney-bandets tredje skive.

Du kommer raskt inn i musikken til Sydneys The Dolly Rocker Movement (TDRM) med litt kunnskap og erfaring med 60-tallets garasje, psykedelia og neo-psykedeliske rock.

Our Days Mind the Tyme er bandets tredje album, utgitt i deres eget hjemland i 2009. Ett år senere blir albumet lansert utover kengerulandet med nytt cover og ny label. Det er Bad Afro Records som nå sprer lyden av en plate som sklir elegant inn i danskenes øvrige katalog. For TDRM beveger seg i sjangre som bør klinge godt blant de som kjenner til Bad Afro: Our Days Mind the Tyme handler om svevende, vakre, svulstige, fargelagte låter der psykedelia møter pop og west coast. Enkelte ganger er bandet litt røffere i kanten der 60-tallets garasjesound kan høres i det fjerne.

Ofte blir denne kombinasjonen veldig vakker, som i singelsporet Coffin Love, der vokalen deles med den nydelige stemmen til Jules Farrari Gills, storslåtte Enjoy a Paranoia og den strykerbaserte The Ecstacy Once World. Andre ganger speedes det opp med garasjefuzz (For Sinners, My Heavenly Way), men det er først og fremst de rolige låtene som står for de store høydepunktene og som skaper de gode stemningene. De øvrige sporene bidrar med variasjon og spenningen, eksempelvis barokkpsykedeliske A Sound for Two.

Frontmann og låtskriver Daniel Poulter har instinktet til å skape den gode låta, og gjennom alle sporene vises talentet for å skape finurlige finesser. Og Poutler kan alle knepene. Nettopp slik som Lorenzo Woodrose (stallkameraten fra Baby Woodrose) eller en ung Bernhard Butler med Suedes Dog Man Star. Hør på den flotte åpningen The Only One, der akustiske og elektriske gitarer og orgel driver den forholdsvis enkle låta med masse astronomiske synthlyder. Den gir følelsen av at dette kunne vært Suede hvis Butler hadde blitt værende i bandet. Selv om TDRM holder seg et langt stykke unna britpopen klarer jeg ikke å la være å dra sammenligningene.

Our Days Mind the Tyme skaper en god, varm atmosfære blant band i en sjanger som sloss om oppmerksomhet og anstendige salgstall. The Dolly Rocker Movement har i hvert fall komponert et gjennomført album, selv om både den store mediainteresse og gode listeplasseringer skulle bli fraværende.