Mr. Fingers
James Holden
Aphex Twin

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sømløs miksmester

Motor City Drum Ensemble sin DJ Kicks-miks presenterer sømløst musikalsk forfatterskap med et snev romantikk, historikk og ikke minst, elektronikk.

Turen i den lange rekken av DJ Kicks-utgivelser har nå kommet til Danilo Plessow, den unge produsenten kjent under navnet Motor City Drum Ensemble (MCDE). Tyskfødte Plessow gjorde sitt inntog på house-scenen som 16-åring og har siden da ikke sluttet med å imponere både anmeldere og lytter likedan. DJ Kicks-utgivelsen for !K7 Records, er intet unntak.

Som en ivrig musiker siden femårsalderen har den nå 26-årige Plessow hatt god tid til å sette seg inn i musikkhistorien. På denne utgivelsen gir han oss et nærmere innblikk inn i hva som påvirker uttrykket hans. Den første låten i miksen er jazzfabrikken Sun Ra sin Door to the Cosmos. Eksentrikeren Sun Ra legger grobunn både i denne utgivelsen og musikkhistorien for de resterende låtene MCDE reworker. Videre finner vi godmodige dubrytmer hos Rythm & Sound, sømløst drevet inn i Tony Allen sin afrobeat, og det er stikkordet, sømløst. For det er en følelse av en forteller som slår en når man kommer lengre ut i produksjonen. MCDE presenterer bortimot kronologisk cred-innflytelsene i sitt musikalske forfatterskap for så å mikse dem sammen som om det var verdens minste ting.

Mr. Fingers står for den første låten av den mer moderne house- og tecnoarven som MCDE har i bagasjen. Norgesaktuelle Mr. Fingers, egentlig Larry Heard, er en stor påvirkningskraft på MCDE. Sammen med Rick "Poppa" Howard danner de en lyktestolpe i denne utgivelsen. Jazzfuzion blandet med Detroit- og Chicago-tecnoscenen fra 80-tallet setter tydelige spor hos MCDE og oppfattes som hjørnesteiner på platen.

Over en periode i det siste har det vært romantisk disco boogie å spore innen flere nyere house- og tecnoutgivelser. MCDE er av dem som har funnet inspirasjon og formidlet bruddstykker fra sjangeren, men på denne platen står de ekstra tydelig frem. Den eneste egenproduserte låten på platen, L.O.V.E., sampler romantisk, soulfull vokal. Behagelig loungesynth pakker sporet inn, mens perkusjonen og basslinjene holder det fengslende. Sammen danner de en smooth låt som forhåpentligvis vil inspirere flere elektromusikere til å ta turen innom sent syttitall.

Det siste sporet, Sweet Power, Your Embrace, krediteres James Mason. Mason er kanskje like ukjent som platens åpningsartist er berømt. Etter slippet av sitt eneste album i '77, kultutgivelsen Rythm of Life, ble det stille rundt Roy Ayers' medmusiker. Sporet kan tidvis høres på dansegulv til DJer som menes å være "in the know" . Funkjazzen til Mason oppsummerer dog denne utgivelsen meget bra. Soulfylt, noe romantisk, dype vibber og tidvis obskur.

Siden starten i 1995 har DJ Kicks-utgivelsene profilert interessante musikere innen elektro. I samme stil som fjorårets DJ Kicks-remixer, eminente James Holden, demonstrerer MCDE med denne utgivelsen at han fortjener å bli betraktet som en av de mer talentfulle og innflytelsesrike house og tecno-produsentene av sin generasjon.