For Sleepyheads Only - Flunk (2002)
Blue Monday - Flunk (2002)
Play America - Flunk (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Round the outside, round the outside

Flunk sirkler grøten med et remiksalbum som viderefører noe av entusiasmen fra fjorårets For Sleepyheads Only.

Grünerløkkas store sønn har det travelt for tida. Midt oppi lanseringen av nytt Folk & Røvere-album finner Ulph tid til å spre ny-gammelt Flunk-materiale på remiksalbumet Treat Me Like You Do. Det er ikke mer enn et år siden Ulph og hans makkere initierte sommeren med For Sleephyheads Only - et album så fullspekket med sommerhit-potensiale at det bare var rockefoten til Petre som hindret det i å nå de helt store høydene på salgsbarometeret.

For Sleepyheads Only var en frisk solbris for sløve hengekøyekvelder, og nå skal klubbpotensialet tvinges ut av låtene for å regjere sommernatten. Med seg på laget har Ulph en håndfull anerkjente remiksere og noen nye fjes i tillegg til Flunk-compadrene Jo Bakke og Anji. De aller fleste låtene har fått en heftigere rytme og dypere bassganger programmert over de kjente melodilinjene fra Flunk-originalene. Som med de fleste remikser er også disse utført med varierende hell og et helt album med låttriksing kan bli noe i overkant av hva min tålmodighet mestrer.

Innledningsvis er det Nils Noas bearbeidelse av I Love Music som fenger aller mest, til tross for at dette etter min mening ikke er blant de sterkeste på originalen. Noa greier likevel å gi mer liv til låta gjennom en heftigere grunnrytme og en sparsommelig bruk av vokalsamples. Når drivet virkelig setter inn midtveis rykker det mer enn godt nok i bakbeina. Også Athome Project leverer godsaker med remikser av Magic Potion og See Thru You. Førstnevnte får en ekstra porsjon bass, mens See Thru You strippes slik at kun den melankolske vokalen slipper igjennom sammen med nedtonede programmeringer. Begge arbeidene er mesterlig utført.

Det er ikke uventet at Blue Monday dukker opp i to versjoner, og for de skarpsindige er det herfra albumets tittel er rappet. Det er Rune Lindbæk som står for første forsøk med en Manchester-hyllest, hvor bassen løftes frem som et anerkjennende nikk til gamlefar Hook. Låta som helhet har noe uforløst over seg, og fungerer ikke like godt som den nærmest akustiske versjonen som presenteres på For Sleepyheads Only. Heldigvis retter Lindbæk opp noe av æren med en underholdende Those Norwegians-aktig remiks av Kebab Shop 3 AM. Andre forsøk på Blue Monday er det vår finske venn Jori Hulkkonen som står for, og han er heldigere enn Kebabkongen Lindbæk. Hulkkonen leverer en metaremiks hvor New Orders egen '88-remiks av Blue Monday smelter sammen med Flunks coverversjon på finurlig vis. Resultatet er merkverdig oppjaget og Anjis sløye vokal på toppen gir låta en ambivalens som bidrar til å heve interessen for Hulkkonens bidrag.

Britiske Innerise leverer en dubaktig versjon av Your Koolest Smile og tilfører en ny melodilinje og en uendelig repetisjon av Anjis Björk-aktige vokal. Perfekt nachspiel-droning når stearinlysene har brent ned og de første solstrålene treffer vinduskarmen. Dessverre kan jeg ikke bruke samme lovord overfor Doc L Jnr og hans dekonstruksjon av samme låt som avrunder denne Flunk-reprisen. Doc L leverer utgivelsens trøtteste forsøk på dub-minimalisme og tryner på det såreste.

Likevel leverer Flunk nok en gang et oppløftende produkt som vil gå sin gang på dansegulv fulle av solbrente kropper denne sommeren. Treat Me Like You Do vil ikke bli stående som en klassiker i klubb-Norge, men i likhet med en innbydende ferieflørt fungerer dette mer enn godt nok for å få i gang adrenalinpumpa.