Jens Bjørneboe

I draumar fær du - Dikt av Olav H. Hauge - Finn Coren (2008)
På Jorden Et Sted – utvalgte norske dikt - Finn Coren (2015)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Ett album – to kunstnere

Finn Coren overbeviser med Bjørneboes tekster - og leverer et av årets beste album.

Gjennom å følge artister gjennom flere år dannes nærmest et vennskap, et bånd som aldri klippes. Artistene eller bandene kan være store, anerkjente og kommersielle, eller mindre, de ukjente som sjelden preger nyhetsbildet, men bare viser musikkens kraft. Uansett store eller små setter båndet sterke spor i kropp og sjel. Jeg har mange som er med på min vei, vel og merke er det mange som har falt fra. Finn Coren har vært med på ferden, helt siden den lett Bowie-inspirerte debuten The Echoing Green fra 1989 og frem til hans forrige utgivelse, den aldeles glitrende Olav H. Hauge-hyllesten I Draumar Fær Du (2009) har vennskapet vært tilstede. I Draumer Fær Du viste Coren nok en gang et modent verk som fikk glimrende omtaler. Dette var langt fra første gangen han tok for seg anerkjente lyrikere. Tidligere har han tatt gått inn i tekstene til William Butler Yeats og Wiliam Blake på album som fortjener langt mer oppmerksomhet.

Nå står Jens Bjørneboe for tur. Coren tar oss med på en reise gjennom 19 dikt, samt minnediktet "Sten mot ruten: dikt i natten" av Bjørneboes fetter, André Bjerke. Til albumet har Coren hentet dikt både fra lyrikksamlingene og dramatikken til Bjørneboe, og som forrige gang blir dette igjen en utgivelse som det oser stor respekt av. For Coren er en kunstner, og Mitt Hjerte er et musikalsk kunstverk. Coveret som viser en bekymret og tenkende Bjørneboe i svart-hvitt, og beviser en gang for alle at musikk er så mye mer enn en liten mp3-fil eller streaming-tjeneste. Det vedlagte bookleten viser flere portretter av Bjørneboe, samt malerier av Rigmor Voldnes, Finn Coren og Bjørneboes eget "Selvportrett". Alt er pakket inn inntagende, vakkert og er en nytelse.

Tonesettingen følger samme vei som coveret, der Coren gir diktene et ennå sterkere liv og dimensjon. Kunstneren og artisten stråler gjennom vakre gitarlåter med gjennomarbeidede strykearrangementer til dystre, tunge rockelåter som Mea Maima Culpa med tunge riff og Bjørneboes stemme (hentet fra albumet Våpenløs). Innimellom er det også tonermer beslektet til 60-tallspop.

Hvert eneste ord krydres med Corens musikalske univers der ord og toner smelter sammen. Det er nettopp her egenarten til artisten kommer fram. Bjørneboes lyrikk får en ny mening og et nytt liv, takket være den respekten Coren gir ham. Hør på den mesterlige Likskjorten som er så gripende, skjør, trist, smertefull, men samtidig fredfull. Coren maler teksten, tonene, stemningen, nakenheten og tristessen, og jeg tror så inderlig på hvert han ord synger og hvisker.

Alle vet at Bjørneboe er stor, men at Coren kunne gjøre ham ennå større er muligens vanskelig å forstå. Mitt Hjerte er et sjelden godt gjennomført album - og på veien videre knyttes vennskapet mellom Coren og meg selv enda sterkere.