Mad Professor
Lee "Scratch" Perry
Jackie Mittoo

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Rub-a-dub

Sessions-serien gjør et helhjertet forsøk på å oppsummere dub på en dobbel utgivelse. Nice try. No cigar.

På tide å forberede lydsporet til sommeren. Start med å lade opp iPod'en med noen timer dub, legg deg så strategisk til på en solrik plass og la dagen flyte. Dobbelutgivelsen Dub Sessions er et godt utgangspunkt for et lydspor i så måte. I løpet av to timer introduseres utvalgte godbiter fra dubbens første storhetstid på 70-tallet og enkelte representanter fra dens andre bølgetopp på 90-tallet.

Sessions-serien har etter hvert presentert en god rekke av dagens urbane musikkstiler på dobbelt-CD'er til en rimelig pris. Et hederlig foretak, selv om de fleste utgivelsene skummer fløten og ikke gir noen dyp innsikt i musikksjangerne. Tidligere utgivelser i serien er blant annet Soul Sessions, Punk Sessions, Harlem Sessions, Hiphop Sessions, House Break Sessions og Drum'n'Bass Sessions.

Sessions-seriens overfladiske tilnærming til fakta kan eksemplifiseres ved følgende tekst på omslaget til Dub Sessions: "Dub was the original chill-out music, the mellow rush from the souls of Jamaica's dreads.". Eh, javel, det spørs om ikke utgiverne gjerne vil selge produktet til en voksende chill-out marked og vrir litt på sannheten her. Jeg har mer tro på All Music Guides forklaring av dub-fenomenet: "The practice of re-recording reggae tracks without vocals dated back to 1967, when DJs found that dancehall crowds and partygoers greatly enjoyed being given the opportunity to sing the lyrics themselves.". Partymusikk, altså.

Det er musikken dette handler om, og der presenterer Dub Sessions mer enn nok av kvalitet. CD1 domineres av dubgudfar King Tubby og hans dubversjoner av mer eller mindre kjente reggaelåter. Hans mikser av Yabba You, The Skatalites, Gussie Clarke og Cornell Campbell er strålende eksempler på dubbens komplekse rytmer og bruk av effekter. Lydkvaliteten er ikke all verden på de eldste låtene, men så ble de også for en stor del spilt inn på blikkbokser i Kingston på 70-tallet.

For alle dem som (gjen)oppdaget dubben på 90-tallet ved hjelp av Massive Attack, er det hyggelig å få et originalt gjenhør med Horace Andy på Ital Ites Dubwise (en versjon av Andys opprinnelige hit Ital Vital) og sammen med Keith Hudson og Familyman på I'm Alright. Andys englerøst bærer gjennom alle lagene med effekter og svever problemfritt over den dype bassen. Andre høydepunkt er det I-Roy som står for på Superfly, som gir et godt eksempel på en DJs toasting over rytmesporet.

CD2 åpner med det ultimate dubbandet The Upsetters, som nærmest fungerte som et husband for Lee "Scratch" Perry og hans Black Ark-studio. Riverside Rock er et kroneksempel på Perrys skrudde effektbruk. Nok et høydepunkt serveres med Winston "Niney" Holness på den catchy låta Kutchi Dub. Milevis unna Perrys ekstreme bruk av overdubber, men like fullt et godt bidrag til dubbens skattekiste.

Denne andre delen av Dub Sessions byr også på noen av dagens artister som sysler med dub. Love Grocer og Cheshire Cat byr på en oppdatert versjon av dub med vokal som dessverre begraver uttrykket i klisjehelvetet med det samme. Hørte jeg noen si Shaggy? Var det noen som mumlet Shabba Ranks? Goldmaster Allstars fra England opererer på denne siden av millenniet, men byr på tilbakeskuende dub med blåserne i første rekke. Denne delen av utgivelsen kunne med fordel inkludert Mad Professor og Groove Corporation for å vise ytterlig kvaliteter fra dagens dub.

Oppsummeringsvis er Dub Sessions en fin plate å investere i dersom du er fersk i faget og ønsker å utforske dubbens mysterier. Her finner du mange av heltene innen sjangeren. Hvis dine dubrøtter stikker litt dypere vil dette være kjent grunn, og du bør søke andre utgivelser for å fordype deg i Lee "Scratch" Perry, Prince Jammy, Niney, King Tubby og alle de andre sjangerdefinerende dubartistene.

Marissa Nadler - Little Hells

(Kemado)

Marissa Nadlers første popalbum kommer til sin rett, akkompagnert av flotte gjesteartister og ektefølte ballader.