cover

Sellout

Jaa9 & Onkl P

CD (2009) - Columbia / Sony Music

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Hip-Hop

Stiler:
Street-hop / Hardcore rap

Spor:
Sett det der før
Blog
Glir forbi
Dag for dag
Vi går hardt
Her er finger'n
Ses igjen
Konfliktsky
Okey
Sellout
Og så
Ekkel uten truse

Referanser:
Dirty Oppland
Tungtvann
Equicez

Vis flere data

Se også:
Sjåre brymæ - Jaa9 & Onkl P (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


En gateplate

Hverdagspoetene fra Lillehammer har blitt urbane beatpoeter og gyver løs på alt som er ekkelt med det etablerte samfunnet.

Man kan vel med overlegg si at Onkl P og Jaa9 er den siste rest av hva som en gang var et ganske livaktig hip-hop Norge. Riktignok er det fremdeles mange som pusler med sitt ved siden av studiene oppe på gutterommet sitt, men profilert i den grad som denne Lillehammer-duoen er det få som fremdeles kan kalle seg.

Akkurat det er de fryktelig klar over. Og med seks år på baken er de sannelig blitt for veteraner å regne i bransjen, og det i en forholdsvis ung alder. Onkl P og Jaa9 er såpass rutinerte nå at de har sett litt av hvert komme å gå; "Vi har sett det der før" proklamerer de allerede på åpningssporet, og de har selvsagt helt rett - det har vi jo alle.

Sellout er Pål og Johnnys tredje studioalbum, etter den smått tabloide Sjårebrymæ (2004) og den forbigåtte Bondedramatikk-en gateplate(2008). Og gutta som en gang sverget til bygdeliv og bygdefolk har i stor grad blitt urbane beboere i hovedstaden, hvor de tråkker gatelangs, alltid med en spliff på innerlomma, og alltid med en idé til et nytt rim.

Det gjør at Sellout er første gang man ser konturene av beatpoesi hos Jaa9 og Onkl P. Tendensene har vært der hele tiden, men på denne plata slår det ut i full blomst. Platen er full av innestengt forakt for det etablerte og alt det standariserte, og selv om det er mye fjås så er det sannelig mye som er treffsikkert også.

På radiohiten Glir Forbi kommer det til sin fulle rett, en moderne protestvise som i all sin prakt spytter på de nyetablerte med navneskilt på barnevogna, soyamelk-latté og designerbukser. De har muligens kommet lengre enn disse gutta hittil, men hvor er de egentlig om ti år?

Fiender er det mange av på dette albumet. Og med svært få andre levende hip hop-acts igjen å disse, så går duoen heller løs på ting de ser rundt seg som de synes er teit. Populære målskiver er bloggerne (vår tids taggere), pappaguttene (som er rappere), svensker på Grünerløkka og ikke minst seg selv.

Sistnevnte er noe Onkl P og Jaa9 alltid har vært best på, drevet mellom en blanding av selvironi og forakt har gutta klart å ivareta sitt fremste våpen også her; humoren. Noe som gjør Sellout til en langt bedre plate enn f.eks Sjårebrymæ, hvor alles øyne var klistret på dem. Nå som tilsynelatende ingen bryr seg er det fryktelig mye enklere å slenge dritt.

Så mye drittkasting er det på denne platen at det nesten er overraskende at det har blitt sluppet gjennom sensuren. Og kanskje spesielt avskjedslåten Ekkel uten truse er det fenomenalt at noen faktisk har klarert distribusjon av. Samtidig er det den låten hvor spesielt Onkl P skinner som best med sine vulgære rim og observasjoner, det er i rommet mellom hva som er tabu og hva som er tillatt at rapperne treffer best.

Produksjonen er stort sett gjennomført og passer gutta godt. Gjestebidragene fra Jørg-1, Maria Mena og Dee Rall er kanskje så som så, men bl.a. Nasty Kutt viser at han har fått god dreis på produksjonsidéene sine. Dessverre er det også slik at som siste skanse i et mer eller mindre begravd hip-hop miljø vil Onkl P og Jaa9 prøve og si alt på en gang, og det blir iblant i meste laget. F.eks kunne vi godt ha vært foruten eksperimenteringen med autotune på norsk, og norsk rap vil alltid ha visse begrensninger mot den amerikanske opprinnelsen.

"Hva er det egentlig de gutta der vil?" spurte en kompis av meg etter å ha hørt Glir Forbi på radioen her en dag, og svaret har nok bare de selv. For meg fremstår imidlertid Sellout som et forsøk på å sette ord på det alle andre tenker, og slippe unna med det. Til tider har platen i seg den umiddelbare trangen til å vise seg frem for alle de man forakter mest. Det er en trang Pål og Johnny imponerende nok har klart å ivareta helt siden Bondegramatikk (2003), som i sin tid gjorde furore fra hjembygda si i Oppland. Dette er en trang disse gutta vil fortsette å fremme så lenge de er vårt lands best synlige underdoger, og det trenger både du og resten av det norske folk.

comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo