Fivrelddans og filosofi - reprise

Odd Nordstoga
Blåmann Blåmann

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Ornamenterte toner

Et svært gledelig bekjentskap, og en introduksjon til en poet få kjenner i dag, mener vår anmelder.

Kryss i taket - her kommer en plate med tonesettinger av Haakon Lies poesi. Og la det klargjøres med en gang: Denne navnebroren til Arbeiderpartiets fryktede partisekretær er opptatt av helt andre ting enn møteromsintriger og kommunist-femtekolonne.

Fyresdølingen Haakon Lie var romanforfatter, sønn av John Lie, forfatter av folkelige romaner med historisk motivkrets (Junker og Bonde gikk i flere opplag). Lie tok først teknisk utdannelse, men viet seg senere til diktergjerninga med en rekke natur- og villmarksromaner. Som forfatter er han både naturimpresjonisten og epikeren, men nådde sjelden en Fønhus' mesterskap. I dag kan vi vel gruppere ham blant den rike underskog som utgjør norsk naturdiktning fra 40- til 70-tallet. Magne Østby og Guttorm P. Haugen er andre samtidige innen prosagenren.

At Lie var poet er nok mest kjent for hans nærmeste beundrere i dag. Plata til Sugar Plum Fairies gjør oss kjent med drøye dusinet hovedsaklig sentrallyriske tekster hvor det sette og drømte blander seg i knappe og direkte bilder (Einsemd, Strålefall). Men også burleske innslag (Tridje dugurdskvili) og skildringer fra hverdags- og arbeidsliv (Fløytarvisa hans Aslak Smed). Majoriteten av tekstene er likevel konsentrert om det nære, forsiktig formulerte uttrykk for hengivelse og ømhet i de stille rom der arbeidsliv og evig matauk ikke får stjele alle krefter og oppmerksomhet (Voggesong, Fyrste dugurdskvili).

At Lie diktet i en tid og i et landskap hvor dagens praktiske gjøremål og monotone slit var livsnerven, rytmen og utkommet i menneskers liv, merkes godt i hans mer allegoriske og filosoferende tekster. Livet blir selv stilt spørsmål, det lyriske subjektet er i dialog med virkekrefter og godtatte myter. På individnivå, må vi skyte inn. Det er lite som tyder på at Lie ser det politiske sprengstoffet i tida han diktet som aktuelle motiver i de diktene vi får presentert. Han blir dermed de evige spørsmåls formgiver, og setter mennesket i sentrum som innlysende og selvfølgelig, ukrenkelig og stort. Fivrelddans og filosofi, Tid er pengar og det eventyraktige, visjonære Sylvet er fine eksempler på poetiske formuleringer av store spørsmål og grunnleggende undring i et språk som kommuniserer vidt og direkte.

Fivrelddans er altså et svært gledelig bekjentskap, og en introduksjon til en poet få kjenner i dag. Diktere som Haakon Lie har intet medium lenger. En gang fantes en ukepresse som prioriterte skjønnlitteratur av norske forfattere (blader som Urd, Skib o'hoi og Arbeidermagasinet) og ga heimstad- og naturdiktere mulighet til å nå lesere over hele landet. Tradisjonen Lie tilhører holder på å støve vekk, derfor er det gull verdt at plater som denne kaster lys over det store skattkammer av oversett diktning vår bokheim er så rik på. Godt å se at de mange støttespillerne til utgivelsen, listet opp i innleggsheftet, har vist vilje til å satse på dette kulturformidlende arbeidet. Dette gir håp og tro på at Norge ikke helt har gått i hundene ennå. Et ekte spleiselag.

Sugar Plum Fairies har gitt diktene en solid musikalsk innpakning. Nei, innramming er et bedre ord, for dette er ornamenterte toner, en slags anskueliggjøring av Lies poesi som klinger godt med rytme og synspunkt i tekstene. Arrangementene er nøkterne og varierer fint mellom motivkretsene i diktene, som for øvrig er satt opp i en tilsynelatende tilfeldig rekkefølge, framfor tematiske "blokker" eller i episk rekkefølge. Dette funker fint, for det kommer stadig noe nytt og spennende ved lytting. Trompet og orgel er artige innslag i de viselignende arrangementene, hvor tekst og melodi glir fint sammen. De vokale prestasjonene viser at man kommer mye lengre om all forfengelighet kastes overbord og sangen kommer fra hjertet og av overbevisning.

Dette er en kjempefin plate og denne anmelders sommerfavoritt. All framgang med dette Haakon Lie-prosjektet er vel fortjent!