cover

Sounds Like a Sandwich

Cato Salsa Experience & The Thing & Joe McPhee

CD-EP (2005) - Smalltown Superjazzz / Smalltown Supersound / Voices Music & Entertainment (VME)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Rockstars i frijazzdrakt

Live-dokumentasjon fra et av høydepunktene på Kongsberg Jazzfestival 2004.

Historien om Cato Salsa Experience (CSX) og The Thing startet for et par år siden, og har nok utgangspunkt i The Things ønske om å orientere seg i sterkere grad mot rockmusikk. Utgivelsene til The Thing i forkant av Garage (2004) var delvis rockorientert i form av en cover her og der, og Garage var enda et skritt mot rocken da brukte The White Stripes, Yeah Yeah Yeahs og Sonics som hjelpemidler til å dykke dypere den retningen. Referansene er altså relativt korresponderende med CSXs bluesinfiserte garagerock, og bandene har wfunnet hverandre som naturlige samarbeidspartnere for å utdype mulighetene som ligger kombinasjonen av rock og frijazz.

Deres første møte med publikum, og den foreløpige kulminasjonen i samarbeidet, var konserten på Kongsberg Jazzfestival 2004, som er utgangspunktet for dette livealbumet. Festivalen på Kongsberg har spilt denne brobyggerrollen mellom rock og jazz tidligere, helt konkret gjennom Motorpsycho med Deathprod og The Source i 1995. Dette resulterte i livealbumet TheMotorSourceMassacre, sluppet på plate i Motorpsychos Roadwork-serie så sent som i 2000. Motorpsycho har siden vært sentral i flere genreoverskridende prosjekter som har endt i plate; blant annet med blåsere fra Jaga Jazzist som bidro til utgivelse nr. ti i In the Fishtank-rekken.

På det albumet finnes en cover av Art Ensemble of Chicagos Theme de YoYo, en slags bluesaktig og funky soul-eksess med sterke innslag av jazz av den friere sorten. Den samme låta framførte CSX og The Thing m/Joe McPhee på Kongsberg, men den er utelatt fra Sounds Like a Sandwich. En annen link til norsk rock-jazz-fortid er The Things bassist Ingebrigt Håker Flaten som var medlem i The Source, og følgelig også med på The MotorSourceMassacre. Kunne vært interessant å høre Flatens perspektiver på disse to rock-jazz prosjektene.

Likhetstrekkene er den Ornette Colemanske eller Robert Frippske idéen om "to band på scenen samtidig." Men The MotorSourceMassacre og Sounds Like A Sandwich skiller seg fra hverandre ved at den førstnevnte kun inneholder egenkomponerte låter, mens CSX og The Thing i hovedsak bruker de felles rockereferansene og gjennomfører coverlåter. Det sier mye om kapasiteten og åpningen for improvisasjon som preget Motorpsychos låter på den tiden (The Golden Core, The Wheel osv). CSX har på mange måter arvet Motorpsychos rolle innenfor garage, punk og bluesrock, men de har ikke orientert seg mot psykedelia og jazz innenfor sitt eget repertoar. Og det preger også til en viss grad samarbeidet med The Thing til nå.

Dette minialbumet, som består av fem låter fra Kongsberg, viser at CSX behersker improvisasjonselementet i tilnærmingen til The Thing. Don Aylers sakrale Our Prayer og CSXs egen Hardcore Mama, samt introduksjonskuttet Sounds Like a Sandwich, er låter der CSX skrittvis og vellykket tar steget ut av sitt eget element. Ganske imponerende tatt i betraktning den korte tiden de hadde til å forberede konserten. Albumets store killer er, som på konserten, Led Zeppelins Whole Lotta Love. Det er tungt, rått og massivt, og Mats Gustafssons kraftfulle baritonsaksofon tilfører låta en ny dimensjon. Bård Enerstads vokaljobb er like imponerende og han burde vært selvskreven som hovedvokalist i CSX. Yeah Yeah Yeahs Art Star er også med her, men som på The Things album Garage blir det mye øs, pøs og trøkk. Det er et spennende og morsomt spor musikalsk sett, men en helt sentral del av originalen er Karen Os tekst og framføringen av denne. Derfor har jeg alltid sverget til originalen, som på mange måter er en satirisk kommentar til New York kunstscene. Dynamikken mellom Karen Os stemme i verset og støyen i refrenget er selvfølgelig vanskelig å overføre til et annet uttrykk.

CSX og The Thing har vært sammen i studio og komponert nye låter. Disse skal kommer på et album som vil slippes i forbindelse med en Norgesturné som vil sette i gang i løpet av høsten. Ventetiden kan drepes med Sounds Like a Sandwich, og hvorfor ikke oppsøke tidligere album av både The Thing og CSX også? Det kan bli spennende å høre hva de kommer opp med på et senere tidspunkt.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Salvatore - Tempo

(Racing Junior)

En platepreiker biter seg selv i halen mens han kiles på kroppens mest edle steder.

Flere:

Belle & Sebastian - Push Barman to Open Old Wounds
Thelma & Clyde - White Line