Low
Aphex Twin

Cold House - Hood (2001)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Slow motion

Landlig og urbant. Folk, ambient og elektronika. Hood er ute med ny plate.

Det britiske bandet Hood har holdt det gående over 10 år. Mens de første albumene stort sett bestod av korte, eksperimentelle gitarmelodier i lofi-gata har de etterhvert gått veien om roligere dronemusikk, og nå på sine siste utgivelser nærmet seg elektronikaens uttrykk i større grad. Hele tiden har repetitive riff, lydcollage-lignende lydbilder, støyskisser og lengtende - delvis desperate - stemninger vært Hoods varemerke. Britenes musikk gir undertegnede assosiasjoner til industriområdene på den engelske landsbygda. Det er noe kaldt og langsomt ved det. Slow motion. Det er rom i Hoods musikk. De tar seg god tid, tonene får spille helt ut. Genremessig kan Hoods musikk beskrives som en hybrid mellom britisk folk, ambient og electronica. Det låter landlig og urbant på samme tid.

Sakte men sikkert har Hood fått stadig større internasjonal anerkjennelse, fra den spede start i Leeds i 1990 og rask undergrunnssuksess i Frankrike. De har i dag en indiekred som få andre - fortjent eller ikke. Undertegnede hengte seg på i 1998 med albumet Rustic Houses, Forlorn Valleys. The Cycle of Days and Seasons kom året etter, mens det var 2001s Cold House som virkelig ga Hood et navn, spesielt i USA.

På Outside Closer tar de noen skritt tilbake til de rolige dronelåtene fra tiden rundt Rustic Houses... men uten å forlate elektronikaen. Hood fortsetter å levere lengtende og sarte melodier som smyger seg under huden på deg og blir værende - lenge. The Negatives og End of One Train Working skiller seg ut fra resten, men det er jevnheten og ikke minst helheten som er albumets styrke. Hood er ikke noe singelband - til tross for at de nettopp er kjent for å gi ut mange sjutommere (17 stykker så langt). Ingen av låtene kommer helt opp mot Diesel Pioneers (Rustic Houses, Forlorn Valleys), men det er det så få andre som vil gjøre i 2005 at det i grunnen ikke er noen vektig innvending.

Liker du det litt triste i britisk folk, som for eksempel Nick Drake, samt det rolige, behagelige i Mogwai eller Bedhead og ellers ikke har problemer med litt elektronisk krydder bør du sjekke ut Hood. Etter at du har blitt bergtatt av denne, kan du gå tilbake og plukke fra den flotte back-katalogen. Anbefales sterkt!