Strategy
Pan American
Jackie-O Motherfucker

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Nudge, nudge

Sober klubbmusikk for lukkede lag, et svaiende nachspiel av mennesker med platehyllene fulle av ~scape og Mille Plateux-skiver.

Nudge er egentlig Brian Foote, som ved siden av flyktige utgivelser under dette navnet er involvert i en haug prosjekter av relatert art - enten som medvirkende og/eller i teknikerstolen med f.eks Lotus Plaza, Deerhunter, Atlas Sound, og ikke minst Valet sammen med Honey Owens og både Fontanelle og Strategy sammen med Paul Dickow. Begge er igjen med på det som er andreplaten til Nudge (den første kom i 2005).

Utbrettomslaget på As Good as Gone viser to vidt forskjellige illustrasjoner: En tegning av en ulende ulv og på baksiden en militær tank in action. Jeg ser ikke den umiddelbare sammenhengen mellom de to, men tenker heller at dette er en plate man ikke kan spå innholdet av ut fra innpakningen. Nudge hengir seg hverken til skogsfolk eller noe som i det hele tatt kan virke som eksplosivt.

Men det er ganske varierte toner Foote og hans kompaniskap gir oss her. Stemningsmessig ganske nedpå og flytende, med et stramt lydbilde som har både ambient elektronika og spaca pop, psykedelisk soul og chill out dub i seg. Det ligger et slags drømmende, elektronisk glimmer over det hele, men med beats og en instrumental bredde som forhindrer det mest statiske Kranky-soundet.

Det blir i hvert fall veldig stilfullt i Honey Owens' vokaldrakt (Two Hands, Tito) som med sin sterke stemme som bærer det sedate uttrykket med grasiøs stil. Foote selv hever seg ikke over hvisken, og bidrar til å skape en søvnigere atmosfære enn strengt nødvendig (Harmo, Aurolac). Nudge låter faktisk best når de hengir seg til et slags retro 90-talls sound.

As Good as Gone faller et sted mellom Pan American, Burial og Slowdives Pygmalion - og det er jo ikke et sted man akkurat slår seg hardt.