Oh No Ono
Built to Spill
Dinosaur Jr.

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Surfing the warm industry

Dette er 90-talls indie med elementer av surf komprimert i en hardslående bombe som eksploderer i en fest av en plate.

Er du en av de som minnes 90-talls indierock med fornøyelse, eller er du kanskje en av de som aldri har opplevd det og vil vite hva det er? Frykt ikke! Surfer Blood er kommet for å gi deg en opplevelse av de sjeldne. De har virkelig dyrket sine helter i amerikansk indie og surfrock, og de har også klart å skape noe særegent.

For det er bare slik at man henter inspirasjon fra sine helter, Kurt Cobain gjorde det, Noel Gallagher gjorde det og mange med dem. Du kan mene hva du vil om disse to karene, men det de har til felles er at de var påvirket av band eller begivenheter som gjorde at de ville lage musikk. På samme vis har Surfer Blood hentet inspirasjon fra hyllene sine, og unge som de er har de kanskje sneket seg inn på rommet til storebror eller storesøster og tyvlånt deres musikk også. Astro Coast har virkelig fått 90-talls indie fram i lyset igjen og vil gjøre sommernetter og morninger og alt som er godt, enda bedre.

Bandet er fra West Palm Beach i Florida og er signet på Kanine Records. Ved å komme fra et slikt sted, vil man også bli påvirket av surfkulturen, noe vokalist og låtskriver John Paul Pitts heller ikke har lagt skjul på. Han vet godt hvordan bandet skal høres ut, og har også stått for produksjonen av Astro Coast. Også i layout på coveret vet bandet hvordan de vil framtre. Med en hvithai utenpå og bølger på innsiden trekker man også her fram elementer i den maritime temaene, som er en grunnpilar gjennom hele plata.

Variasjonen i bandet er noe av det som slår meg aller mest. Det er altså så mange referanser her at man ikke vet hvor man skal starte eller slutte. Alt fra The Beach Boys innom Pavement, og faktisk til våre egne Kåre & The Cavemen på låta Neighbour Riffs. Det er også noe av det som gjør at Surfer Blood er verdt å høre på. De minner deg om band du kanskje ikke har hørt på en stund og trekker assosiasjoner tilbake til de skivene i samlingen som har vært støvbærere de seneste årene.

For å trekke fram noen låter er Swim, Twin Peaks og Catholic Pagans verdt å fremheve. Swim fikk mye oppmerksomhet da den kom og ble valgt til låt 37. beste låt av 100 i 2009 av Pitchfork. For meg er sistnevnte låt kanskje den fineste sangen jeg har hørt i hele år. Den får deg til å føle at du svever på en sky mens du går bortover fortauskanten og ser ned på menneskene som koser seg i sommersolen. Tekstlinjer som denne er tenåringsangst med nydelig musikk som gjør deg fangent og du kan bare ikke forholde deg likegyldig til tekstene til Pitts:

- Never could be still for long, and I could never hold a job. Coupled with a weakness for cocaine and liquor, not much a candidate for love.

For selv om jeg bare har nevnt noen få låter her, er alle egentlig verdt å trekke fram. Det er jo ingen dødpunkter og ingen låter man ønsker å hoppe over. Det er også det som skiller en bra plate, fra en fantastisk en.

Det er alltid godt vær når du hører på Astro Coast. Det er god stemning, og livet er bare nydelig å leve. En soleklar anbefaling for deg som er glad i amerikansk 90-talls indierock. Jeg får i alle fall ikke nok og går aldri lei uansett hvor mye jeg hører på Surfer Bloods Astro Coast.

Surfer Blood spiller under årets Øyafestival torsdag 12. august.