Warrior Soul
Mother Love Bone
Soundgarden

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ravens' testament

Ti låter fra 'supergruppe' som kan spilles igjen og igjen, og alltid avsløre noe nytt.

Det finnes dessverre altfor mange sørgelige og tragiske historier i rockehistorien, mange selvforskyldte. Trist har det også vært for gruppa - eller rettere sagt prosjektet - Mob Research i og med at kvartettens bassist Paul Raven gikk bort for et par år siden. Men i motsetning til mange andre i bransjen var det i dette tilfellet mer normalt, Ravens døde av hjerteinfarkt. Mob Research var da nylig ferdig med innspillingen av debutalbumet, som nå først to år senere ser dagens lys.

Historien om Mob Research begynner våren 2007, da nevnte Raven (Ministry, Killing Joke) og kameraten Mark Twaithe (The Mission, Spear of Desitiny) bestemte seg for å gjøre noe sammen. Med på laget fikk de med seg trommeslageren Nick Lucero (Queens of Stone Age) og vokalisten Kory Clarke (Warrior Soul). En "supergruppe" er vel kanskje ikke den rette definisjonen, det er jo musikken som teller - og den viser seg å være storartet.

På Holy City Zoo har kvartetten tatt med seg sin musikalske erfaring gjennom tre tiår, og det er en utblåsning som oppleves fra åpningssporet Tribe der det ikke spares på noe som helst. Spesielt den tunge og hardtslående bassen til Paul Raven kjennes igjen fra Killing Jokes storhetsdager. Gitarstøyen er inspirert både fra 80-tallets Seattle-sound, industrirock à la Ministry, litt sylskarp metall og ispedd litt fra Storbritannias gothrock. For å fullføre det hele bidrar vokalist Kory Clarke med en råskap og styrke som passer perfekt inn. Samtidig viser Clarke på et spor som The New Religion en annen side av seg selv, hvor han kan minne litt om Andrew Wood (Mother Love Bone). Det høres i det hele tatt ut som det har vært en morsom tid i studio.

Selv om det er noen spor som blir "midt på treet" så er det i stor grad et imponerende låtmateriale som presenteres, med topper i seige Manufactured Terror, fengende Skull and Bones, småmajestetiske Sky God Whorshippers, drivende This Ones For You og industriballaden Atmosphere. Det er tight og lydbildet fylles med små finesser og synthcollager som gir få pusterom.

I tillegg til at låtene har både stor variasjon og holder høy klasse er også lydopplevelsen perfekt. Produsent Tim Palmer (Pearl Jam, Mother Love Bone, The Cure, Him og The Mission) har skapt en storslått lydbilde. Palmers lydverden har så absolutt fått plata i en formel som passer både rockefolk flest og bør også kunne høres på en eller annen radiostasjon. Avslutningsvis følger det med sju remikser som bonusspor, som absolutt ikke har vært en nødvendighet, men heller ikke til noen spesiell sjenanse.

Mob Research har laget et gjennomført album som ikke har gått i fellen med å tilhøre den for vennlige og lettilgjengelige stilen, samtidig har de heller ikke laget noe altfor sært og dystert. Holy City Zoo er en perfekt start for et band, men dessverre har Paul Raven altså forlatt oss. Kanskje avsluttes historien om Mob Research her – hvis så skjer er den veldig flott og hørbar.