Guided By Voices
Sebadoh
Cheap Time

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

På stedet hvil

Jay Reatard vil feile på en riktig måte, og klarer med det å bevare imaget som både punk- og pop-rock profet.

Den 15 år gamle gutten som en gang på slutten av 90-tallet spilte alle instrumentene selv på en demoplate og sendte den håpefullt inn til plateselskap og artister har blitt stor. På veldig mange måter.

Selv etter at Blood Visions traff publikum og kritikere med storm i 2006 har Jay Lindsey virket nesten komplett likegyldig til å måtte prestere, og som han uttalte i etterkant av suksessen at han aldri hadde forventet at Blood Visions skulle bli lansert i det hele tatt.

Så kom singel-samlingene, Singles 06-07 på In the Red og Singles 07-08 på Matador. Og det er hos sistnevnte plateselskap Reatards første ordentlige studioalbum kommer ut, nå tre år etter Blood Visions, og mye har skjedd i mellomtiden.

Med haugevis av relaterte bandprosjekter som The Lost Sounds, Angry Angles og Shattered Records for å nevne noen, har Lindsey etablert seg som en erfaren musiker i grenselandet mellom punk og pop. Hjulpet har det nok også gjort å lage en split med Sonic Youth, og turnere blant annet til Norge to ganger på et år. Nå kommer han sannelig en tredje gang i oktober.

Tiden går fort for Jay Reatard. Og på mange måter har overproduktiviten, kreativiten og forventningene vært både hans beste venn og argeste fiende. For en artist som kombinerer introspektive tekster, lekenhet og aggresivitet side om side, har det naturligvis vært enklere å bevare DIY-imaget da ingen visste hvem han var. Men med fengende kombinasjoner av punkpoppere, strålende fortolkninger av andres materiale og en flom av stadig nytt materiale har Reatard egentlig bare seg selv å takke for at han av mange nå ses på som en fremadstormende rockestjerne.

Watch me Fall er også navnet på årets album. Og det er en åpen dør inn i Reatards univers, hvor han inviterer verden inn, men samtidig understreker klart at "hvis dere skal trykke meg til deres bryst så får dere faen meg ta meg som jeg er." Plata inneholder en rekke pekefingre til ulike karakterskikkelser fra hverdagen bl.a. wannabees og eksdama, men den aller største pekefingeren retter han mot seg selv.

Derfor er det ikke tilfeldig at låtene her heter There Is no Sun, My Reality, Rotten Mind og Man of Steel. Alle er de tydelige signal om en artist som helst vil være i fred, og som vil feile. Eller kanskje later som han vil feile. Punk har alltid vært et uttrykk for frustrasjon, identitet og samfunnskritikk, derfor kunne heller ikke Reatard ha sluppet unna som en vinner.

Watch Me Fall har i grunnen alt en Jay Reatard-plate bør ha; korte punkpop-melodier med mye innhold. Den har et variert karaktergalleri med gode historier å fortelle, men allikevel føles det nesten som at Reatard gjentar seg selv gang etter gang. Det er svært lite her som er overraskende, og for en artist som har virket nærmest uslåelig i sin sjanger kan Watch Me Fall nesten virke som en kreativ stagnasjon.

Kanskje behøver ikke Reatard å overraske noen lengre, kanskje det er nettopp det som har gjort han så stor som han har blitt. Men i tilfellet med Watch Me Fall forventet i hvert fall jeg mer enn hva den ble.