Ravel A Le Bourdon De Noêl

Farmers Market
oppnedbass
Mr. Bungle

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Julen lanseres på mange og rare vis rundt om i verden. The Source: of Christmas må definitivt sies å komme både originalt og heldig ut av det.

Sjansen er relativt stor for at du kjenner til The Source: of Christmas, jazzkvartetten som går under navnet The Source har tross alt spilt sammen siden 1993 og i år kjørt sin julekonsertserie for 13. gang. Hvert år siden platen med samme navn som prosjektet kom ut i 1995, har de holdt konserter for norges befolkning i den travle desember, skjønt primært i Oslo, Bergen og Trondheim.

Konseptet er fryktelig enkelt: Spill julesanger slik de aldri har blitt spilt før. Tull i vei og ikke glem å tøyse, men for all del, vær dønn seriøs og ordentlig. Det essensielle med The Source: of Christmas er at de tar vare på alle de lekne sidene ved musikk og låtarrangering, og fremfører det hele like seriøst som ethvert musikalsk hjertebarn. Dette i samspill med en lang, lang rekke gjesteartister.

Foruten en håndfull forskjellige sangsolister, har de siste årene vært preget av spesielt to innslag: For det første har Kongelige Norske Marines Musikkorps gjort storbanduttrykket tilgjengelig for konsertene, men likefullt er de syv gjestene fra The Cairo Orchestra med på å sette den ekstra smaken som gjør prosjektet enda mer unikt enn grunnideen var. Den arabiske reharmoniseringen av Jeg gikk meg over sjø og land må vel betraktes som en hit fra dette prosjektet.

All denne lekenheten er også godt synlig i hver tone som spilles på liveopptaket fra 2005, The Source: of Christmas Live, som kom ut for to år siden på labelet Grappa. Det første kvarteret av konserten er en overture i fem deler hvor kjente fraser fra verdens julerepertoar stokkes til en salig blanding av historie, nåtid og humor. Her åpner Igor Stravinskijs kjente motiver og rytmer fra Vårofferet, men disse er for anledningen omdøpt til Le Sacre de Noël (Juleofferet) og sømmelig sydd sammen med blant andre Gershwins Summertime (her synges "christmas time") og Joy To The World. Og i for eksempel Part 4: Weihnachtsmarsch spilles Stille natt i marsjtakt med flagrende fløyter på toppen og med Deck the Halls som et sidetema, bare i moll.

Referansene sitter altså tett i de mest kompakte delene, det er en nokså komplisert historie som fortelles hvis man tar for seg ett og ett spor av de (såklart) 24 arrangementene. O Helga Natt i et aldeles sakte tempo; Jesse Kristus/Et Barn Er Født i Betlehem som begynner med nyskrevet tekst til Benny Borgs Morgan Kane, hvorpå Grundvik-salmen avspilles i rockabillystil; eller Deilig Er Den Arabiske Himmel Blå, som hopper hurtig mellom kontinenter og kulturer. I tillegg må også Per Oddvar Johansens egne arrangementer for solo trommesett på Du Grønne Glitrende Tre, Goddag og nettopp Deilig Er Den Himmel Blå, nevnes som publikumsvinnere både under og etter opptaket.

Men musikerne selv stiller også med egne komposisjoner, som Glade JuleMmball, skrevet av Per Oddvar Johansen, en nydelig nytenkning over B. S. Ingemanns kjente tekst. Dessuten avsluttes hele platen med en svevende og drømmeaktig komposisjon av Øyvind Brække, basert på Kimer i Klokker og andre sats i Ravels pianokonsert i G-dur, praktfullt fremført av dirigent Christian Eggen.

The Source: of Christmas Live er en plate som kort og godt setter svor i halsen og julestemning i sving på en gang. Etter mitt skjønn burde denne platen finnes i ethvert norsk hjem.