Dirtball
Lynyrd Skynyrd

Bonnie Blue - The Shiners (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Shine on

Sørstatsflagget vaier i vinden og The Shiners river i ei flaske med noe godt i.

The Shiners sin andre langspiller følger i fotsporene til debuten Bonnie Blue (2001). Den største forskjellen er kanskje noe glattere lyd, i tillegg til hyppigere bruk av elektrisk gitar. Ellers møter man både på lap steel, banjo, fele og dobro på See Rock City. Erkeamerikanske musikktradisjoner og lovløst image er fortsatt i sentrum, men bandet har klart å heve seg det nødvendige hakket siden forrige gang.

De små endringene som er nevnt ovenfor gir The Shiners et litt streitere rockeuttrykk, men de låter fortsatt smått farlige. Gitarene får utfolde seg ganske fritt, og sammen med Wes Freeds særegne stemme nærmer dette seg et par ganger southern rock slik Lynyrd Skynyrd lagde. Dette blir tydeligst i Elvis Sings to Jesus. Ellers rocker også Hurricane Blues og Mr Scarecrow bra.

Av det roligere materialet er åpningslåta As the Crow Flies en av skivas absolutt fineste. En mørk og rastløs ballade. Glimtet i øyet er stort sett på plass, som i den alkoholiserte Tavern Song. En annen promillelåt, av det litt tristere slaget, er Time For One More. Dette er en av de hyggeligste melodiene på See Rock City. Ei slik vise man kan tralle på verandaen når sommersola går ned.

Den tradisjonelle amerikanske musikken er også representert. Dooley er for eksempel gammeldags gladkøntri. Lookout Mt. Gal har et strengespill som hører hjemme i en hvilken som helst westernfilm. Jyl Freed har fått lov til å synge countrylåta Test Drive og den mer sumpprega Water From the Well alene. Slettes ikke dumt. Tematikken i tekstene er fortsatt den samme. Mye alkohol og sørstatskjærlighet mikset med mystikk og outlawlivets gleder.

See Rock City er som nevnt noe mer polert, men låtmessig hakket bedre enn debuten. Har du lyst til å sjekke ut om dette bandet er noe for deg burde du begynne med See Rock City. Blir du truffet av denne typen amerikansk sørstatslyd begynner du kanskje å leite etter støvler, hatt og håndvåpen før siste spor ebber ut.