New Order
The Flaming Lips

Through the Windowpane - Guillemots (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Nugatti + Majones = Nam?

Guillemots er ikke kjent for å ligge på latsiden når det gjelder musikkstil. Deres andre plate er en salig blanding av synthpop, funk og indierock.

Multinasjonale Guillemots er ikke kjent for å holde seg innenfor kjente og kjære rammer, men heller å blande sammen alt de finner i en smørje som går fra pop til avantgarde. Through the Window Pane fra 2006 var et tilfredsstillende debutalbum fra deres side, der melankolske popsanger og innslag av sambarytmer ga preg av å være et heftig soundtrack til en film. Dette medførte uforglemmelige øyeblikk. Men Guillemots' åpenbare eksentrisitet gjør at det ikke virker så overraskende at andreplata er helt annerledes.

Red åpner med Kriss Kross, en merkelig mørk og aggressiv dancepop-låt som kunne blitt avspilt mens du sloss mot Bowser i Super Mario 64. Og det virker som om dette blir idealet på denne plata; catchy poplåter som får deg til å vrikke på dansefoten og synge i halsbrekkende falsett. Og riktignok følger et av platas høydepunkter etter: Groovy Big Dog. Og som vanlig, bak den lykkelige funken og de fengende rytmene skjuler det seg en trist og melankolsk historie. Typisk Guillemots. Det var noe av appellen til sanger som Trains to Brazil fra 2006.

Men det blir gjerne litt for mye sipping til tider. Her er en masse ballader som virker litt som listepopen fra sent på nittitallet, som Falling Out of Reach, med en kassegitar og engelske Fyfe Dangerfields stemme foran litt kor, trommer, bass og synth. Dette blir kanskje litt kjedelig og er faktisk noe vi har hørt mange ganger før. Men slike sanger, spesielt også new wave-flørtende Clarion, kan på den annen side virke som en liten avveksling fra platas enorme maksimalisme med strykere, theremin, trommemaskin, synth, blåsere og komplekse komposisjoner. Det er for øvrig sjelden at pop kan høres bra ut når det er så enormt, men når det funker, så funker det veldig!

Noe som er veldig kult med Red, er canadiske Aristazabal Hawkes' basspilling. Basslinjene er skitne og groovy og hever kvaliteten noen hakk. Dette tilfører en liten sprøyte med liv inn i mange dødssyke sanger, og noe man gjerne ikke tenker over. Da er det noe annet med Dangerfields vokalprestasjoner. De legger man lett merke til, og det aller tydeligst på vanvittige falsetter, som ikke bare er der for å skryte, men faktisk er med på å gjøre sitt preg på sangene, som for eksempel et engasjerende hyl på Big Dog som krever din oppmerksomhet med en gang. Slettes ikke dårlig!

Guillemots har tatt et stort progressivt sprang, og denne plata er veldig annerledes. Det kan sikkert gjøre sitt til at det er så mange delte meninger rundt den, da mange som ble appellert av avantgarde-eksperimenteringen og den veldig mye tydeligere melankolske undertonen til Through the Window Pane, sikkert ble enormt skuffet og overrasket over en catchy og livlig Red. Dette støtter uansett opp inntrykket om at Guillemots er et uforutsigbart og nytenkende band. De kommer med en oppskrift som inkluderer massevis av stiler i en eksentrisk blanding. På tross av at albumet stort sett er "sånn passe", så smeller det skikkelig når denne blandingen faktisk funker.

Disse smellene hever plata fra "sånn passe" til å være en god plate.