My Morning Jacket

A Celebratory Arm Gesture - Summer Hymns (2001)
Value Series Vol. 1: Fool's Gold - Summer Hymns (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Nasjonalhymner fra Nashville

Zachary Gresham vinker farvel til elefanter seks for å slappe litt av i Nashville.

Det var vel noen som fikk med seg dette Athens, Georgia bandets forrige utgivelse A Celebratory Arm Gesture (2001), som var et riktig så flott popalbum. Med Clemency har Summer Hymns klart å tangere tidligere bragder, og dermed gitt sommeren 2003 nok et liflig soundtrack.

Siden sist har Matt Stoessel kommet med på pedal steel, og han legger ytterligere skjønnhet til Zachary Greshams varsomme låter. Summer Hymns anno 2003 har ikke helt mistet popsensibiliteten sin, men heller tonet noe ned sin form for psykedeliapop. Innspillingen i Nashville med Lambchops Mark Nevers (St. Thomas, Bonnie Prince Billy) sikrer ytterligere at country-strømningene og hageatmosfæren kommer sterkere frem denne gangen. Det er i hvert fall jeg fornøyd med!

Med sin såre Neil Young/Robert Wyatt vokal, klokkespill og steel gitar er Be Anywhere en nydelig åpning, og den etterfølges av et knippe fredelige, men storveis låter. Fengende Upon Your Face gjør meg i like godt humør som Songs: Ohias I've Been Riding With the Ghost, men der Jason Molina går gjennom marg og bein, er Gresham en mer kjælen type. Jeg blir like mo i knærne av Feeling in Rafters som Smogs I Was a Stranger, og hør på Trouble, knekk sammen og kom styrket ut mens Gresham skjelver: "There's just too much to do, little girl, too many places to go..." Disse første sporene på Clemency er allerede klassikere i mine ører, en eneste lang flyt av sårbar og vakker folkpop som man skulle ønske aldri tok slutt.

Selv om platen ikke akkurat taper seg utover, så kan man si at den flater noe ut. Her er det også rom for midt-i-veien poprockere som This Hip Hop og Pete Rose Affinity (som høres ut til å handle om å jakte på autografen til Cincinatti Reds baseball-legende) som ikke etterlater like sterke inntrykk som de mer tilbakelente låtene. Neil Young-skyggen hviler over enkelte av disse, som Cold Hamster og What's Going On?, der særlig sistnevnte stikker seg ut. Når bandet "blomstrer til" med mer utstrakt instrumentbruk og bakgrunnsstøy kan man også legge til Grandaddy, Flaming Lips og Brian Wilson som referanser. Et eller annet sted mellom alle disse er Summer Hymns for alvor i ferd med å finne seg komfortabelt til rette.