Heaven and Hell - Minus Story (2005)
No Rest For Ghosts - Minus Story (2005)
My Ion Truss - Minus Story (2007)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Trommepop

Sist beskrivelsen trommekorps på syretripp ble brukt her på groove var Neutral Milk Hotel under pennen. Nå er det kommet et nytt trommekorps.

Du vil kanskje være litt svimmel etter første runde med plateselskapsdebuten til lekende Minus Story. Dette høres ut som et trommekorps på syretripp. Men, med skeive harmonier og behagelige melodier klarer The Captain is Dead, Let the Drum Corpse Dance ofte å fengsle meg. Firemanns-orkesteret fra Missouri lager mye lyd i et poplandskap jeg trygt kan beskrive som varm neo-psykedelia. Her kler halve poporkesteret perkusjon med en forkjærlighet for cymbaler, trommemarsj og andre effekter. Og vi tilhengere av Elephant 6-kollektivet, med band som Olivia Tremor Control, Neutral Milk Hotel, Elf Power og Circulatory System, har gode forutsetninger for å like dette.

På Won't Be Fooled Again høres det ut som om Animal Collective covrer en Of Montreal-låt. Små sure toner, trommemarsj og Polyphonic Spree-kor gir følelsen av å ligge i en blomstereng ved vannet. Det lukter honning før Minus Story viser at de er like sære som flere av nevnte band fra Elephant 6-kollektivet med The Happy Activist. Joda, bråkerock med kræsjende trommer og skjønne toner viser seg å være en flott kombinasjon. Gravity Pulls sjarmerer med taktskiftende perkusjon til gitarklimpring og klokkespill-tripping. På Open Your Eyes går vi en skjørere Jordan Geiger i møte. Vokalen minner om Jonas Bjerre fra Mew, eller kanskje Blonde Redheads Amadeo Pace. Han tar deg pludrende gjennom denne søte poplåta, mens sorgballaden. You Were On My Side nesten blir litt sutrete. Men med Joyless, Joyless rettes det opp. Dette er skivas beste spor, en tøff låt pop med herlig melodi og velvære i beste Circulatory System- og Olivia Tremor Control-stil. You're My Air er så svimlende og døsig at det høres ut som om Minus Story har solstikk - hvilket kan være temmelig fint hvis du er i det rolige hjørnet. Skiva avsluttes med den behagelige The Children's Army (Bite The Tyrant's Tongue) med deilig klokkespill og en varm oppfordring: "Fill your heart with love"

Navnet The Captain is Dead, Let the Drum Corpse Dance, og flere låttitler alene, gir en følelse av hvor dette bærer. Dette er småsært, noe noen vil like, andre mislike. Problemet mitt er at jeg ikke elsker det. Jeg savner flere låter i godsjiktet enn nevnte The Happy Activist, Gravity Pulls, Open Your Eyes og Joyless, Joyless. Dette er riktignok halve skiva, og de andre låtene er fine de, bare litt trege av og til. Men Minus Story viser absolutt potensiale, så jeg håper på mer sær pop med flere suverene låter fra denne kanten.