Ordenes sang

Skottene er kjent for å være et verbalt folk, og skotske band kjennetegnes ofte for sine gode tekster. Her utnyttes begge disse egenskapene.

From Beggars to Exile,
You dug out rhythms like black diamonds,
But cruising down Route 66,
did you dream of lochs and highlands?

Spørsmålet stilles av Aidan Moffat på denne svært så skotske samleplaten. Ballads of the Book er et samarbeidsprosjekt mellom skotske musikere og forfattere/poeter/skribenter, der sistnevnte naturlig nok står for tekstene. Bakgrunnen for dette er å finne hos Idlewilds Roddy Woomble og den anerkjente dikteren Edwin Morgan. Deres samarbeid strekker seg tilbake i tid, og Woomble fikk ideen om å overføre noe lignende til andre artister han kjente til. Takket være støtte fra the Scottish Arts Council og plateselskapet Chemikal Underground ble det i 2006 satt ytterligere fart i prosjektet.

Bra er det, for dette er et fint tiltak, og den ferdige platen har blitt både riktig så hørbar og lesbar. Her er mye flott musikk, tekster godt over gjennomsnittet og det hele er pakket inn i smukt design.

Stilmessig beveger ikke de 18 artistene seg ut i særlig ukjent farvann, og aldri langt unna det som er vanlig å forbinde med kiltkledd indiepop/rock. Mange av navnene er da også "gamle" travere, fra Incredible String Bands Mike Heron, Vashti Bunyan, Norman Blake (Teenage Fanclub), Trashcan Sinatras, Alasdair Roberts (Appendix Out), Malcolm Middleton (Arab Strap) og nevnte Idlewild. Her er også åpnet for enkelte nyere og uetablerte artister (De Rosa, Foxface) som ikke bryter med den gitte musikalske stilen. "These songs are all rooted in their own kind of Scottishness", som initiativtager Woomble sier det selv. Tilhengere av for eksempel Belle and Sebastian, Delgados og Teenage Fanclub kan med andre ord være trygg på den musikalske stien denne platen tråkker opp.

Størst musikalsk utbytte gir Aidan Moffats med sitt nye band, Idlewild og James Yorkstones tradisjonelle viser og Delgados Alun Woodwards nye band Lord Cut-Glass med sin gotiske folk. Norman Blake skaper fremdeles endeløse harmonier og Vashti Bunyan hvisker seg et godt stykke ned i nakkekraven på en plate som veksler mellom huiende drikkeviser og mer ettertenksomme toner fra bunnen av glasset, det meste pakket inn i et gjenkjennelig pop/rockformat.

Det er altså tekstene som danner grunnlaget for disse melodienes tilblivelse, og vi gis dermed muligheten til å bli kjent med en del penneknekter fra riket. Jeg kan med en gang si at det er et felt jeg overhodet ikke har noe særlig peiling på utover høvdingen selv, Robert Burns. Kanskje det er hans store skygge som sørger for at det heldigvis ikke er overvekt av myke tusseladde-romantikere her.

Ta Alan Bissett for eksempel. Han har skrevet The Rebel On His Own Tonight, en tekst som går rett inn i hverdagshelvete:

"In the taxi queue they kicked the shit out of you", åpner han, og derfra går det nedover i historien om han som drømmer om å være Stephen King mens han ser The Wicker Man; "Marx and Engels and Kathy Acker, hide your face in your Parka".

Rody Gorman har en mer tradisjonell penn. Han nører vel opp under de sterke nasjonale strømningene i Skottland med et dikt som Dreamcatcher, og en åpningslinje som sier det meste: "I am a MacDonald. My hair is red". Fair a la la o ri ro!

Her er også noe mer minimalistiske og abstrakt poesi, og helt enkle linjer - som vakre A Sentimental Song, skrevet av Alasdair Gray.

I have travelled a very long way
I have been where no bird has flown,
I have been and I've returned while cradled in your arms
and my sleep is now the deepest I have know

Ballads of the Book presenterer oss for en rekke varierte og dyktige skribenter, og i all hovedsak virker musikken godt integrert i tekstene. Musikerne stod da også fritt til å stokke om på ordene for å tilpasse melodien. Poenget med det hele var heller ikke å tonesette ulike dikt etter en slavisk model, forklarer Woomble: "Poems possess their own internal melody, one you have to unlock using your imagination and it's often not a straightforward process: it's supposed to make you think, to make you come to your own conclusions. The idea for the album then, was to see if these poems, which had their own words written into them, could mean something different when they were interpreted by another voice."

Dette synes jeg i hovedsak fungerer veldig godt, så får det være opp til hver enkelt å tolke resultatet etter sin egen forståelse. Du får i hvert fall en del flott musikk og en rekke gode tekster med på veien. Heia Skottland!

Devendra Banhart - Smokey Rolls Down Thunder Canyon

(XL)

California Here I Come! Cosmic cowboys, lykkejegere og blomsterbarn forenes i Topanga - 40 år siden forrige gang.