Music for Tinguely

LabField
düplo

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

To for Tinguely

Bestillingsverk til Henie Onstad-senterets Jean Tinguely-utstilling.

Ingar Zach og Andreas Meland leverte bestillingsverk til Henie Onstad-senterets Jean Tinguely-utstilling The Future As We Know It i april 2009, det er disse to konsertene som er samlet på Music for Tinguely.

Ingar Zachs perkusjon er raust tilstede i en mengde band og konstellasjoner i det utvidete norske improv-miljøet, men dette er en sjelden og velkommen anledning til å høre ham solo. Zachs stykke er inspirert av Tinguelys skulptur Meta, eller kanskje han delvis spiller på selve skulpturen, eller med lydopptak av den, det hele er litt uklart for meg som ikke var tilstede der og da. Uansett, den skjøre og sparsommelige perkusjonen, omtrent som lyden av en uro, som dominerer verket kan lett forbindes med mitt intrykk av skulpturen, som jeg for sikkerhets skyld bare har sett bilder av. Under dette ligger hele veien en like forsiktig og haltende rytmeboks, og selv om mengden lyd hele tiden er lav er det det lett å se for seg Zach i full verktøyskassemodus, ivrig opptatt med alle objektene og duppedittene sine, for å tyne ut siste rest av den verdifulle lyden ut av trommene og maskineriet sitt.

Like gledelig som det er å høre Ingar Zach i sjelden solomodus er det å få presentert ny musikk fra Andreas Meland. Meland er med i flere prosjekter som Røyskatt og Düplo, men er kanskje mest kjent som en av ildsjelene bak den tungt savnete Safe As Milk-festivalen og plateselskapet Melektronikk. Jeg skulle gjerne hørt flere Melektronikk-utgivelser og ikke minst skulle jeg gjerne hørt mer av Melands laptopmusikk. Prisma og Henie Onstad kan i hvertfall hjelpe når det gjelder det siste ønsket mitt. Melands stykke, som har fått samme navn som utsillingen, The Future As We Know It, er en collage av lydopptak gjort i utstillingen. Det er et effektivt stykke musique concrète, variert og dynamisk, episodisk i formen med flere brudd som virkelig røsker opp i ører og sinn.

Denne teksten er hentet fra artikkelen Labelfokus: Prisma, og den kan leses i sin helhet her.