cover

Hide the Kitchen Knives

pAper chAse

CD (2002) - Southern / Tuba

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Alternativ / Indierock / Støyrock / Avant rock

Spor:
I Did a Terrible Thing
Where Have Those Hands Been
I'm Gonna Spend the Rest of My Life Lying
A Nice Family Dinner For Once
Don't You Wish You Had Somemore
I Tried So Hard to Be Good
A Little Place Called Trust
Sleep With the Fishes
So, How Goes the Good Fight
God Forgive Us All
A Liver a Lung a Kidney a Thumb
Drive Carefully, Dear
Out Come the Knives

Referanser:
90 Day Men
Bright Eyes
At the Drive-In

Vis flere data

Se også:
God Bless Your Black Heart - pAper chAse (2004)
The Paper Chase Meet Red Worms' Farm - pAper chAse & Red Worms' Farm (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)


Bloody strips and Barbie doll eyes

OBS: Denne platen kan utløse ekstrem voldslyst. Gjem kjøkkenknivene før start.

Hva er dette? De første fem minuttene minner om noe som kunne vært hentet fra Pink Floyds The Wall fremført av Crispin Glover. Pompøst, desperat, og ikke så rent lite schizofrent. Det krever selvfølgelig litt etterforskning.

The Paper Chase er fra Denton, Texas og ledes av John Congleton, sist siklet over som produsent på 90 Day Mens To Everybody (2002). Det viser seg at de heller ikke er helt ulike i måten å mikse sjel med sinne, men 90 Day Men har etterhvert fått et mer sofistikert ytre enn de mer direkte og hardstlående Paper Chase. Etter den spesielle innledningen åpner det seg raskt et heftigere uttrykk som innebærer sylskarpe gitarer og en spastisk rytmikk vi kan kjenne fra Jesus Lizard, Shellac og avant-rockere som Pere Ubu og The Birthday Party med punkens energi i bunn. Poenget med å liste opp disse referansene er like mye for å vise at Paper Chase er noe ganske for seg selv.

Where Have Those Hands Been, A liver a Lung a Kidney a Thumb og I'm Going to Spend the Rest of My Life Lying er suverene spor. Aggressive og dynamiske, fengende og hardtslående som At the Drive-In skal knive med unge Beastie Boys. Pink Floyd har allerede vært nevnt, og A Little Place Called Trust starter med å finne rytmen til lyden av kniver som hvesses, litt som Money startet med klingende mynt. Den slipende lyden går igjen som en truende faktor, underbygget av gitarene som skjærer oss til blods og trommene som mørbanker oss, mens bassisten fillerister de siste restene vi har av sans og samling. Det sier seg selv at Hide the Kitchen Knives er ganske krevende lytting, man kan ikke sette den på å for å utføre huslige oppgaver som å telle kniver eller som avslappende tidsfordriv, man må være tilstede hele tiden for å unngå at den blir irriterende.

Congleton kan minne om Bright Eyes' Conor Oberst der han skriker, peser og gauler intenst ordstrømmende foran eller utenfor mikrofonen. Han har melodiøse popøyeblikk (Don't You Wish You Had Someone) med angstfylt aura. Hans fullstendige tilstedeværelse blir for dominerende over tid, og det hadde ikke skadet å gitt mer plass til de andre musikerne som nesten blir borte i taleflommen.

Platen bindes sammen av korte, snåle intermezzoer med opptak av stemmer og andre stemningsskapende lyder, noe som skaper en filmatisk følelse (A Nice Family Dinner For Once, I Tried So Hard to Be Good, Sleep With the Fishes, God Forgive Us All). Siden flere av låtene går i hverandre, gir dette velfortjente pusterom før neste rundkast.

John Congleton beskriver det egentlig best selv med linjen "I'm a swinging axe, I'm a baseball bat hiding in the hall..."

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Neurosis & Jarboe - Neurosis & Jarboe

(Neurot)

Legg to pinner i kors. Ta et hvitløksbad. Be din siste bønn. Dørene til mørkets rike skal nå åpnes og du inviteres med inn.

Flere:

Samara Lubelski - The Fleeting Skies
Broadway Project - The Vessel