-Berg-Kirstis polska
-Gånglek (Gånglåt från Älvdalen)

Jan Johansson

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

30 years later

En plate som den viser hvordan den svenske jazzen ble tvunget til forandring i løpet av 60-tallet.

Det har gått i underkant av tredve år siden opptakene til Den Korta Fristen ble gjort. Jan Johansson har vært død i omtrent like lang tid etter den tragiske bilulykken som tok hans liv i 1968. Arne Domnérus har fortsatt sin musikalske gjerning og beveget seg i alle mulige musikalske retninger. Han forlot Radiojazzgruppen i 1978 og fant andre utløp for sin musikalitet; ofte i mindre konstellasjoner. I 1996 bestemmer imidlertid Dompan seg for å samle orkesteret en siste gang og det blir en gjenforeningsturné med de gamle gutta. Domnérus selv er blitt 72, og er den eldste av musikerne. Den siste konserten på denne turnéen, som fant sted på Estrad i Södertälje, blir festet til tape og i 1997 utgitt på Caprice Records.

Det er både kjent og ukjent materiale på denne utgivelsen, men alt sammen er melodiøst, lekent og til tider utrolig heftig. Ballet åpner med den særegne Blues För Mörkret och Ljuset, signert Georg Riedel. Stykket åpner rolig med en mollstemt melodi. I låtens midtdel brytes imidlertid stemninga, og i stedet kommer det en rask, repetitiv figur i pianoet og bassen som Bosse Broberg improviserer over, høyt oppe i registret. Etter ham kommer Rune Gustafsson med en gitarsolo som på fascinerende vis fører oss tilbake til det opprinnelige temaet (samtidig som en muta trompet minner oss om den fyrrige midtdelen). En oppfinnsom og kreativ komposisjon, utført med bravur av septetten.

Deretter følger tre russiske folketoner, alle gjort kjent av Jan Johansson på det legendariske albumet Jazz på Ryska. Her er de arrangert for et større ensemble, og Pråmdragarsång ligger ganske langt fra den versjonen som vi kjenner fra Jan Johanssons hånd. På et bluesy, nesten bakstreversk vis beveger låta seg framover. Groovet er langsomt og ikke svingende i det hele tatt, i alle fall ikke på noe konvensjonelt jazz-vis. I løpet av Arne Domnérus solo snur imidlertid Georg Riedel og Egil Johansen på en femøring og glir inn i et konvensjonelt svingende jazz-groove en liten stund, før de like plutselig retunerer til det foregående bakstreverske usvingete. Lekfult og barnlig, og et eksempel på en nesten empatisk musikalsk kommunikasjon mellom musikerne. Også Visa Från Utanmyra finnes med her, tolket på et eget vis av Bengt Hallberg ved flygelet.

Det finnes to lengre "verk" på denne plata; Jan Johanssons Mobil III og suiten Äventyr i Jazz och Folkton. Mobil III er en sats fra et verk som Johansson opprinnelig skrev for ballett. Et mangefasettert stykke musikk, som forvandler seg mange ganger på veien. Noen ganger er det lavmælt, noen ganger eksplosivt, men hele veien tonalt ganske lettforståelig, i motsetning til mye av musikken på Den Korta Fristen. Versjonen på denne plata er hele 13 minutter (den opprinnelige studioversjonen er på seks) og viser bredden i septettens musikalske uttrykk til fulle.

Suiten som avslutter plata er Äventyr i Jazz och Folkton. Idéen om denne suiten kom opprinnelig fra Jan Johansson midt på 60-tallet, og var et forsøk på å nå ut til nye publikumsgrupper. Som nevnt tidligere søkte Domnérus nye arenaer for sin musikk, og som en del av dette skaptes Äventyr i Jazz och Folkton. Satt sammen som en semikomponert suite av svenske folketoner var dette en utskytningsrampe for fabuleringer og improvisatoriske strekk fra septettens side. På 60- og 70-tallet ble denne suiten ofte gjort i samarbeid med kor; og framføringene ble som regel gjort i kirker rundt omkring i Sverige. I en av de siste intervjuene gjort med Dompan, humrer han litt over dette. Både musikerne og korene var i begynnelsen skeptiske til dette ukonvensjonelle samarbeidet, og Johansson ble litt uglesett for å ha kommet med idéen. Etter hvert fikk imidlertid både begge gruppene en felles musikalsk forståelse, og til slutt bidro endog korene i de improviserte delene.

Den versjonen som finnes på denne plata er helt instrumental og mange vil nok kjenne igjen melodiene fra Jazz på svenska. Musikerne har hovedansvaret for hver sin melodi; Arne Domnérus åpner ballet med en usedvanlig kraftfull altsaksofonsolo. Deretter presenterer musikerne seg én etter én. Strukturen er ofte den samme; først presenteres melodien i all enkelhet, før solisten og de andre musikerne slutter seg til og kommer med musikalske innspill og idéer. Til slutt kommer melodien til en naturlig slutt, og bandet bygger i fellesskap bro til den neste melodien i suiten.

Gjennom hele plata, men i særdeleshet i denne suiten, er det nesten helt umulig å vite hva som er improvisert og hva som er bestemt på forhånd. Dette er i og for seg helt uinteressant, men i mange andre jazzsammenhenger kan det være ganske enkelt å identifisere de ulike delene. Her smelter alt sammen til én helhet, og igjen står bare det viktigste: det musikalske budskapet.

Arne Domnérus Septet in Concert er kanskje den lettest tilgjengelige platen av de tre jeg har omtalt [se egen artikkel om Arne Domnérus, red.anm] samtidig som den viser hvordan den svenske jazzen ble tvunget til forandring i løpet av 60-tallet. Der Jazz Under the Stars viser den mer reindyrkede jazz-siden av Dompans orkester, og Den Korta Fristen er total freakout, er denne platen en slags middelvei, og en god introduksjon til Domnérus', Johanssons og Riedels musikalske univers.