(Love Is Real)

Radiohead
Erik Satie

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Radiohead lurer i kulissene.

Rock-influert jazz fra Sverige på vei oppover albumlistene.

Esbjörn Svensson Trio (E.S.T.) har siden Gagarin's Point of View fra 1999 for alvor tatt steget ut av jazzkretser og blitt en fargeklatt i hovedstrømmen av selgende skiver. E.S.T har åpenbart en effekt på lyttere som har evnen til å overskride de vanlige genrebarrierene, og E.S.T.-entusiaster kommer fra flere musikalske leire. På den måten fungerer bandet for mange som en døråpner til jazzrelatert musikk, for andre forblir E.S.T. et jazzalibi. Seven Days of Falling finnes på bestselgende albumlister i hjemlandet og i Europa, og må sies å være en gryende kommersiell suksess. Et hot band på alle måter, og rapportene sier at de er fantastiske på scenen, noe vi kanskje får dokumentert på DVD-utgivelsen E.S.T. Live in Stockholm som er ute nå.

E.S.T. beveger seg relativt fritt mellom mange forskjellige typer låter på Seven Days of Falling. Frontfigur Esbjörn Svensson har en uanstrengt tone, og de fleste låtene er basert på hans melodilinjer. Det er store tempovariasjoner hvis man tar tak i ytterpunktene, og det er store forskjeller på lyddraktene til hver enkelt låt. Det spenner fra ballader som Ballad for The Unborn og Belive Beleft Below til uptempo rockere som Elevation of Love, Mingling in the Mincing-Machine (med elektroniske elementer) og In My Garage.

E.S.T.s låter ligger veldig nær rock og pop strukturmessig sett, der vers/refreng og tilbakevendende eller repeterende temaer og partier stadig er en del av melodiene. På mange måter vil jeg si at E.S.T. ligger nært Radiohead kunstnerisk sett. In My Garage kunne vært plukket rett fra Kid A-albumet, og tittelsporet har en del av den samme dramatikken. Andre halvdel av Why She Couldn't Come, der Svensson dropper enkle pianotoner og bassist Dan Berglund glir opp og ned på skalaen med repeterende bassriff, samt en ekkolignende elektronisk effekt som skaper dybde, ligger også i Radiohead-landskapet. Formatet er riktignok ganske anderledes. Et fem mann stort band som Radiohead har nok et annet musikalsk perspektiv og kan eksperimentere med større lydbilder. Men fellestrekkene er der, og bortsett fra visse likhetstrekk rundt noen låter, ligger likheten i at veien til popularitet ikke er belagt med kunstneriske kompromisser. Viljen til å eksperimentere med sitt eget lydbilde er der hos begge band, selv om det ikke nødvendigvis er synonymt med innovasjon.

Seven Days of Falling er selvfølgelig ikke bare referanser til store lydbilder og Radiohead. Impresjonistiske Evening in Atlantis og Ballad for the Unborn er rolige og nedstrippede. O.D.R.I.P. utvikler seg til et fyrverkeri av en funky låt, med en utrolig kul og groovy pianolinje av Svensson, og Berglund og Öström utvider låta til å bli det manglende mellomleddet mellom Miles på 70-tallet og Blood, Sugar, Sex, Magik.
Spains Josh Haden står for vokalsporet til det skjulte sporet Love Is Real (etter O.D.R.I.P.), en flott låt der Hadens umiskjennelige stemme og Svenssons tangenter utfyller hverandre på en flott måte i det som er en av skivas beste låter.

En av årsakene til dette bandets popularitet er nok den åpenbare bruken av en del elementer som er vanlige innenfor rocken. Seven Days of Falling er også fremført med patos og tyngde, og mange av låtene spiller på følelser som melankoli, drama og inderlighet. Balladene er veldig mettet, og noen av de mer rocka låtene er ganske pompøse, men det tipper riktignok ikke over til å bli noe negativt i denne omgang. Personlig har jeg fremdeles mer sansen for den mer kompakte Gagarin's Point of View.

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Drive-By Truckers - Brighter Than Creation's Dark