Fun Boy Three
The Police

Specials [2002 Remaster] - The Specials (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Svanesang

Det siste albumet fra The Special AKA viser et band i full forvirring og oppløsning. Uten å finne en enhetlig retning spriker skiva til alle kanter.

In The Studio er siste album ut i EMIs remastrede serie av originale The Specials-utgivelser. Faktisk var det ikke mye igjen av den originale besetningen da Jerry Dammers gikk i studio for å spille inn dette albumet. Etter kjempehitten Ghost Town i 1981, ble de interne stridighetene så store at vokalistene Terry Hall og Neville Staple forlot gruppa sammen med Lynval Golding for å starte The Fun Boy Three. Alene igjen sto Jerry Dammers med navnet til en av de viktigste gruppene i England, men ingen å spille sammen med.

Etter å ha gitt ut to album i løpet av to år, tok det lengre tid for Dammers å følge opp suksessen fra albumet More Specials og singelen Ghost Town. Behovet for å få inn nye bandmedlemmer var presserende og tidkrevende. Gruppen gikk under jorden og gjenoppsto som The Special AKA på enkeltstående singelutgivelser i 1982 og -83. Det tok ennå ett år før et helt album ble sluppet fra Dammers og co.

I perioden opp mot lanseringen av albumet In The Studio ble Dammers mer og mer politisk aktiv. Singlene War Crimes og Racist Friend, som slippes årene før de gjeninnspilles og inkluderes på albumet In The Studio, tar opp følsomme temaer for en verden oppslukt av apartheid, sultkatastrofer og en spent stemning i midtøsten. Dammers nådde ikke ut til et bredt publikum med disse singlene, og det var ikke før i mars 1984 at verden igjen fikk øynene opp for The Special AKA og singelen Nelson Mandela.

Ennå i dag står disse første singelutgivelsene frem som høydepunkter på et album som spriker i flere retninger, også kvalitetsmessig. Dammers beveget seg et godt stykke bort fra den karakteristiske sammensmeltningen av ska og punk som regjerte lydbildet på de to første utgivelsene. Her heller Specials mot et roligere, jazzinfluert uttrykk som er mer anstendig i forhold til de tunge temaene som mange av låtene tar opp. Dette er spesielt tydelig på den klaustrofobiske Alcohol, hvor Rhoda Dakars jazza vokal gir klare assosiasjoner til dagen derpå.

Det er egentlig kun på den humoristiske What I Like Most About You Is Your Girlfriend, med Dammers på tannløs vokal, at man kan kjenne igjen noe av det fandenivoldske som dukket opp på de klassiske Specials-låtene Blank Expression og Monkey Man. Videoen til denne singelen er inkludert på CDen, og fører meg sporenstreks tilbake til Pat Sharp-universet hvor Dammers lesper seg igjennom den morsomme teksten kledd ut som utenomjording. Den mer kjente videoen til Nelson Mandela er for øvrig også å finne som bonusspor.

Etter å ha hørt igjennom denne svanesangen til The Special AKA sitter man litt forvirret tilbake. In the Studio står frem som et ytterst schizofrent album med glassklare høydepunkt og like klare bunnoteringer. Energien fra de tidligere albumene ble tydeligvis med Terry Hall over til Fun Boy Three, og Dammers sitter igjen som sjuende far i huset uten å frigjøre potensialet i musikerne han jobber sammen med. Etter at Dammers hadde brukt en halv million pund på innspillingen, en avskyelig høy sum på den tiden, kastet flere i gruppen inn håndkledet og gikk videre i andre retninger. Dammers på sin side involverte seg ytterligere i anti-apartheid arbeidet og ledet i en periode Artists Against Apartheid, UK.