Dragontown - Alice Cooper (2001)
Welcome to My Nightmare - Alice Cooper (1975)
Hell Is - Alice Cooper (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Med nye øyne

Nye takter fra en gammel mann. Her finner man både hint til tidligere produksjon og nyere tøff rock.

De siste åra har Alice Cooper fiklet med tyngde og mektig produksjon. Skivene Brutal Planet (2000) og Dragontown (2001) var preget av halvindustriell og dyster heavy metal. Denne gangen ville shockrockeren ha et helt annet utgangspunkt. Han gikk i studio med noe som minner om et fast backingband (folk har stort sett kommet og gått i et rasende tempo siden 1975). Sammen har de spilt inn noe av den mest "basic" rocken som har kommet fra denne kanten på mange år.

Borte er temaskive-ideene, flørtingen med industrirock og mystiske verdner. Det som er igjen er ei rett fram rockeskive, med kraftige riff og blikk bakover i Coopers karriere. Samtidig har han blitt påvirket av yngre krefter i dagens rockescene. Jeg skal ikke påstå at dette høres ut som om det er innspilt av en gjeng tjuefemåringer, men det låter likevel mer vitalt enn mange artister fra Coopers generasjon.

Åpningen What Do You Want From Me er god, hard amerikansk rock. Allerede her virker det som om mannen har mer overskudd enn på en god stund. Låtene, som i hovedsak er skrevet i samarbeid med gitaristene Eric Dover og Ryan Roxie, er fengende uten å bli for lette, og tøffe uten å bli heavy metal. Skiva har også sine mykere øyeblikk, som i den poppa Novocaine. De obligatoriske balladene er selvsagt med. Der Be With You a While blir av det ordinære lighter-slaget, er This House Is Haunted en låt i arven etter Steven fra Welcome to My Nightmare. Samme stemme og samme stemning. Det er nesten så man fryser på ryggen i dette særdeles hyggelige gjenhøret med 70-tallet.

De virkelige overraskende lyskesparka kommer på siste halvdel av plata. Detroit City er en hyllest til Coopers fødeby og byens musikkscene. Her bidrar også MC5-gitarist Wayne Kramer. Noen låter, som Love Should Never Feel Like This, minner kanskje litt om 80-talls puddelrock, men en ganske så spiselig variant. Det minst morsomme sporet er det som er mest åpenbart humoristisk ment. The Song That Didn't Rhyme er kanskje uhøytidelig, men også skivas kjedeligste låt.

Deretter eksploderer det! The Eyes of Alice Cooper avslutter med to dynamittladninger av pur rock'n'roll. I'm So Angry er nesten punka i sitt høye tempo og befriende aggresjon. Sistesporet Backyard Brawl rykker virkelig i hårfestet. Hva er dette? Alice Cooper backet av Rocket From the Crypt? Samma faen, rockefoten min er i gang fra første akkord.

Til tross for at dette er langt fra det beste Alice Cooper har gitt ut, er jeg villig til å legge til plusspoeng for The Eyes of Alice Cooper. På sitt beste er nemlig dette noe av den friskeste rock'n'rollen jeg har hørt fra en artist på over 50. I tillegg merket jeg meg at Cooper har gått tilbake til sminken fra Killer-perioden (samme som Turbonegers Hank Von Helvete bruker). Er dette en flørt med ungdommen, tro?