At Folsom Prison - Johnny Cash (1968)
Silver - Johnny Cash (1979)
American IV: The Man Comes Around - Johnny Cash (2002)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Jordnær fedrelandskjærlighet

En episk reise tilbake til Johnny Cashs ungdom, den gang den svartkledde fremdeles spradet rundt i rosa.

I alle sine snaut 50 år som artist har Johnny Cash hevet hånden til cowboyhatten i honnør for fedrelandet sitt - og hyllet USA og menneskene som bor der med musikken sin. Plata Songs of Our Soil er countrylegendens kjærlighetsfylte skildring av livet på den amerikanske landsbygda under depresjonen i 1930-åra, en nøysom tilværelse preget av hardt arbeid, kirkegang og en konstant bekymring for at avlingen skal slå feil. Og Cash vet hva han synger om: Selv vokste han opp som den yngste av fem søsken på en liten gård i Arkansas nettopp på denne tida, og har derfor førstehånds erfaring med slitet i bomullsåkrene.

I løpet av én eneste dag i 1959, nærmere bestemt den 12. mars, spilte den da 27 år gamle Johnny Cash inn så godt som alle sangene på Songs of Our Soil i plateselskapet Columbias studio i Nashville. Med seg hadde han blant andre The Tennessee Two: gitarist Luther Perkins og bassist Marshall Grant, duoen som akkompagnerte ham på alle de første albuminnspillingene. Songs of Our Soil er det første konseptalbumet til Johnny Cash - laget mens Mannen i Svart fremdeles kledde seg i rosa. Men sangtekstene, melodiene og ikke minst den mandige barytonrøsten er minst like bra på denne samlingen av folk-ballader som i senere, mer berømte år. Det er derfor neppe tilfeldig at nettopp dette er en av Cash-platene som Columbia valgte å gi ut på nytt i 2002 i anledning opphavsmannens 70-årsdag - denne gangen med to ekstraspor; I Got Stripes og You Dreamer You, som begge lå på countrymusikkens topp 15-liste i 1959.

De drøyt 40 årene som er gått siden Songs of Our Soil første gang inntok platebutikkene, har fart pent med musikken. Ved første gjennomlytting kan den kanskje virke noe gammelmodig og suppete for et moderne øre. Men etter hvert som tekstene og stemningen synker inn, er det vanskelig å ikke bli forført. Nye Cash-fans fikk riktignok platas høydepunkt, Five Feet High and Rising, på samleplaten Man in Black (2002). Men fortellingen om da Mississippi-elva i 1937 flommet langt over sine bredder og truet med å ødelegge gården til familien Cash gjør seg bedre når man hører den i den helheten Songs of Our Soil utgjør.

Den musikalske tidsreisen tilbake til 30-tallet rommer flere Cash-klassikere: Blant høydepunktene er Clementine, balladen om cowboyen Cody som falt for kulene til en sjalu rival før han nådde hjem til sin elskede Clementine, og Hank and Joe and Me, historien om de tre gullgraverne som er døden nær i ørkenen og lengter etter vann. Mest kjent er likevel I Want to go Home, sangen Beach Boys udødeliggjorde under navnet Sloop John B.

Mye musikk får man riktignok ikke for pengene: Songs of Our Soil varer ikke engang i 30 minutter - og da er begge de to bonussporene medregnet. Men som vi alle vet er det ikke lengden det kommer an på. Det viktige er at du får en reise, ikke bare til USA på depresjonens dager, men også inn i et av de beste kapitlene i den romanen Johnny Cashs enorme back-katalog utgjør.