Cake
Stereo MC's

Classic Fantastic - Fun Lovin' Criminals (2010)

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Ikke så moro lenger

Forbryterne har vokst av seg valpesjuka. Beklageligvis.

Welcome to Poppy's heter den, og kjedelig er den. Nå har jeg kanskje ødelagt spenningen en tekst skal bygge opp for å bli interessant, men det får heller være - jeg unner leseren å få vite hva jeg mener med en gang, og så kan vedkommende lese begrunnelsen etterpå, hvis det er interessant. Grunnen til at jeg synes denne platen er kjedelig er ikke bare platen i seg selv, men slik den fremstår sammenlignet med Fun Lovin Criminals' tidligere plater, som har gitt oss solide saker som Scooby Snacks, Loco og The Fun Lovin Criminal, låter som har satt liv i mangt et halvtrist, norsk vorspiel, med sine hint om den coole street'en i downtown LA.

Med denne platen har imidlertid FLC bevegd seg inn i den litt overlessede, dekadente lounge-lyden som pumpes ut av høyttalerne på steder med mye gullkjeder og skytevåpen. FLC har blitt voksne, og har med det mistet litt av lekenheten og den lettbente gangster-stilen de før sto for, på Welcome to Poppy's kan det virke som om de har spilt inn basslinjen og trommene på ett spor for deretter å legge en 10-12 forskjellige melodivariasjoner over det samme sporet, og kalt det en plate. Det mest påtagelige i negativ retning er denne monotonien, den etterhvert plagsomt ensformige rytmeseksjonen, som komplementeres av en vokal som mer resiterer glatt og rytmisk enn synger. Riktignok må det sies at bandet ved å forlate den originale stilen også har omfavnet en del andre stilarter, heldigvis finnes litt andre sjangre på platen enn den ovenfornevnte, spor som Lost it All og Baby hinter om et band som lett turnerer et punka rockeuttrykk.

Det er bare så synd at de sjelden gjør akkurat det, for det meste beveger vi oss i det nevnte lounge-landskapet, der sangene glir over i hverandre i en grå, formløs masse. Enkelte poplåter og den avsluttende balladen(!) er dessverre ikke med på å heve totalinntrykket, og Poppy's fremstår som et slags hvileskjær for en gruppe som kanskje er på vei, om de klarer å komme seg ut av Chesterfield-møblene og ut på gata igjen. Det er rockesporene som redder platen fra komplett kjedsomhet, sammen med den brukbare, sing-a-long-potente What Had Happened?

Om Fun Lovin' Criminals en gang i fremtiden skulle bli et anerkjent band vil rockehistorikere se tilbake på Welcome to Poppy's som en liten verkebyll, en arbeidsøkt på vei mot Storverket.