The Hjärta & Smärta EP - Kent (2005)
Röd - Kent (2009)
En Plats I Solen - Kent (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Melankolske barndomsminner - i takt med musikken

Sveriges største rockband slipper 'känslorna' løs på deres sjette studioalbum.

Forgjengeren Vapen & Ammunition (2002) var intet mindre enn en kommersiell jackpot for våre svenske brødre. Med over en halv million solgte eksemplarer i Norden tronet de raskt på toppen av den nordiske musikknæringskjeden. De som altfor lenge bare hadde blitt iakttatt som prinser ble endelig hyllet som "kungar", en maktposisjon Kent har strebet etter fra aller første stund. Kent er et godt sammensveiset band med en lang fartstid bak seg, og betegnelsen "Sveriges U2" har vært hyppig brukt om pojkarna. De spiller poprock i sin helhet, på godt og vondt. Det er melodisk, melankolsk og det vibrerer bekvemt på trommehinnene.

10 år etter utgivelsen av den selvtitulerte debuten og 100 år etter unionsoppløsningen er det duket for Du & Jag Döden, en reise gjennom barndoms- og fortidsminner, som ikke akkurat bare består av svensk idyll med grønne Volvo'er, skog og tjern, sommerhus med veranda og hvite vinduskarmer. Men heller med dyptsittende spor av angst, desperasjon, lengsel og tapt kjærlighet, i helt ordinære og hverdagslige situasjoner.

Albumet er en mørk og dyster affære som tittelen tilsier. De kalde blåtonene titter såvidt frem i de mørklagte låtene der "ljuset" allerede har tapt, "döden" har seiret over livet, og sorgen over gleden. Men også rocken har seiret over popen. De tunge basslinjene til Martin Sköld på førstesporet 400 Slag drar oss langsomt og med taktfaste skritt inn i et drama uten like. Faste, trykkende takter flyter snart over i mer melodiøse partier og Joakim Berg kan begynne å synge mens han står i givakt. Kent er kjent for å åpne albumene sine ekstravagant og åpningen på Du & Jag Döden styrker bare denne
påstanden.

Du Är Ånga fortsetter i kjent Kent-stil, en fin mid-temposang med lette trommer og en fremtredende bass, backet av minst to pumpende gitarer. Midtveis på Den Döde Vinkeln trer pianoet inn og stjeler fort oppmerksomheten fra den drivende bassgitaren, og vi føres videre mot nye høyder. Fra fengende Palace & Main, via lavmælte og mystiske Järnspöken, til den lettbeinte hitsingelen Max 500. Blålys, drap, anger og tomme skolegårder er noe av det som setter preg på sangene. Døden opptrer selv i de aller mest hverdagslige situasjoner.

En klar favoritt blant de 11 låtene er klokkerene Klåparen. Den vugger fram og tilbake et sted mellom emo og rock, mellom briljant tekst og utsøkt melodi. Fortidsminner fra tenåringstiden dukker opp igjen. Diskoteket, skoleballet og ikke minst den kjæresten du aldri fikk. Lengselen og savnet er hele tiden tilstede. Det er trist, men det er også ubegripelig vakkert. Man kan kjenne at tårene presser på, og nakkehårene reiser seg forsiktig i takt med oppbyggingen mot det melankolske klimakset. På nakne Rosor & Palmblad har Kent gitt begrepet desperasjon et nytt ansikt. Det blir trinnvist mer og mer intenst helt til det plutselig skifter over til Bergs desperate stemme som roper ut i intet: "Ge mig nät som känns!"

Gode låter etterfulgt av minst like gode låter gjør at undertegnede, etter flere gjennomlyttinger, begynner å få den samme følelsen som den personlige favoritten Isola (1997) ga. Avslutningen Mannen i Den Vita Hatten (16 År Senare) kan fort erstatte 747 på konsertene framover, med de siste ordene "Ja vi ska alla en gång dø!" Som Kent tidligere har uttalt er dette verket "sjukt deppigt". Så la de dype låtene etablere seg sakte, men sikkert i underbevisstheten og du blir fanget av albumets imponerende helhet.

Du & Jag Döden er et meget jevnt album som i motsetning til V & A ikke inneholder de store hitsinglene, men med mer indirekte låter som deler tema og budskap, og dermed har en tilknytning til hverandre.

Kent har blitt Nordens største band, men med deres Du & Jag Döden hviler de ikke på laurbærene eller forsøker å gjenta tidligere suksess. Selv sier de at det bare er en gang i livet man lager den skiva som alle kjøper, og det har de allerede gjort. Det er mer Kent denne gangen, noe som er en meget god nyhet for fansen. De svenske tigrene har foreløpig vinket farvel til sirkuset og vandrer nå fritt i egne territorier.