Let's Go Wrestling - Sgt. Petter (2003)
Monkey Tonk Matters - Sgt. Petter (2005)
A Mid-Tempo Frenzy - Sgt. Petter (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Fremad marsj!

Sergeant Petter forfremmes herved til fenrik for den ujevne, men fengende countrypop-debutplata si.

En yrkesmilitær popmusiker? Nei, Sergeant Petter, eller Petter Folkedal som han heter i sivil, har i virkeligheten aldri engang avtjent verneplikten, langt mindre gjort militær karriere. Så er også den 27-årlige "sersjanten" fra Fyllingsdalen mer cowboy enn kriger på debutplata It's a Record, der han fra hele innercoveret hilser deg med hånden hevet til Stetson-hatten - med kledelig lisseslips om halsen. Yii-ha!

Selv insisterer Sgt. Petter riktignok på at han spiller pop. Personlig ville jeg skrevet hillbilly-pop på merkelappen, og med det ment musikk oppstått i møtet mellom tradisjonell country og amerikansk indierock. Men gi rosen et hvilket som helst annet navn, og blomsten vil fortsatt dufte like godt, for å sitere Shakespeare. Det viktige er med andre ord ikke hvilken genre It's a Record presses inn i, men om musikken er bra. Og det er den. Det beviste herr Folkedal allerede i 2002, da han slo ut 500 andre håpefulle musikere i NRK Petre og By:Larms demo-konkurranse Urørt med sangen City of Greens - en melodisk og fengende poplåt som også er med på debutskiva. Også radiohiten Perfection viser hvilket utvilsomt melodisk talent fyllingsdølen er.

Likevel: Best er Sergeant Petter når han slipper løs sin indre cowboy. Og best av det beste er Flame. Visste jeg ikke bedre, kunne jeg lett tatt den låta som en del av Ennio Morricones legendariske filmmusikk til westernklassikeren The Good, The Bad and The Ugly. Det tar nemlig ikke mange sekundene før nonchalant banjo- og mandolinspill i kombinasjon med gråtende steelgitar maner frem bilder av leirbål-kos på prærien ved solnedgang. Det er også bare å løfte på Stetson'en og bukke dypt for den suggererende Waiting Song, røffe How About 25? og Casablanca-aktige No Trouble. Petter er i det hele tatt en dyktig og allsidig herremann. I tillegg til å fremføre sine egne tekster med dyp røst på klingende bergensk-engelsk, spiller han diverse gitarer, banjo, piano, orgel, munnspill og mellotron. Men gode hjelpere har han, særlig HP Gundersen - mannen bak Sondre Lerche og Tweeterfriendly Music. Han har ikke bare produsert It's a Record med stødig hånd, han spiller også sjelfull pedalsteelgitar på så å si hver eneste låt.

Hovedproblemet med Sergeant Petters debutalbum er at det er for langt. Ikke alle de 17 låtene holder nemlig samme høye standard. Særlig på slutten kommer det et knippe småkjedelige popsanger som sliter på tålmodigheten, så plata kunne med fordel vært kuttet ned til 10 spor. Likevel er It's a Record så bra at "sersjanten" med dette forfremmes til fenrik. Og fortsetter han som han stevner, vil det overraske meg mye om han ikke blir både løytnant, kaptein og oberst om ikke så altfor lenge.

Mclusky - The Difference Between Me and You Is That I'm Not on Fire

(Too Pure)

Mcluskys tredje og kanskje beste skive er en frydefull utøvelse i pulveriserende støyrock.