Sam and Dave
Otis Redding

The Solution Will Not Be Televised - The Solution (2007)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sonic Soul

Ballerockere gjør grom soul som om de aldri skulle ha gjort noe annet.

Jeg er ikke 100% sikker, men har en følelse av at Nicke Andersson er den første tidligere death metal-trommisen som har startet sitt eget soulprosjekt. Andersson er kjent for mange som tidligere Entombed-medlem og primus motor i Hellacopters. Med andre ord mannen som har fungert som spydspiss for både svensk death metal og den skandinaviske rockebølgen. I 1999 slo han seg sammen med kultlegenden Scott Morgan (Sonic's Rendezvous Band m.m.) i det breibeinte sideprosjektet Hydromatics. Nå har han igjen hatt tid til overs og har bestemt seg for å lage ei soulskive med Morgan på vokal. Den skal visstnok ha tatt sju dager å øve inn, ni dager å spille inn og tre dager å mikse. Imponerende nok bare det.

Sjøl om dette er laget av hvite rockere, låter det svart og har stor troverdighet. Det minner om mye. Litt Stax, litt Motown, litt hvit soul, litt rock, litt sårt, litt skittent og veldig sjelfult. Scott Morgan overbeviser som dreven soulvokalist. Jeg hadde faktisk ikke trodd han hadde det i seg. Selv om Nicke har hørt en del soul, hadde jeg heller ikke trodd han var i stand til å levere et så stødig produkt i en så "ukjent" genre.

The Solution åpner friskt med en uptempo sak, kalt Get On Back. Sjøl om den ikke er blant skivas mest spennende, setter den absolutt stemningen. Deretter kommer svett soulrock i I Have To Quit You og den rolige, men svingende My Mojo Ain't Workin' No More. Her viser bandet at de har klart å festa grepet på stilarten. Would You Change Your Mind følger i samme sikre spor.

Communicate! inneholder også et par coverlåter. Widow Weberly er en Tony Joe White-komposisjon som denne gjengen fint klarer å integrere i helheten. I tillegg serverer bandet en stilig tolkning av Curtis Mayfields Must Be Love Coming Down. Ellers får man noen helt OK soulballader og et par raske fotflyttere. Skiva avslutter med to fete, groovy saker. End Of The Day og Soulmover kan sette blodomløpet i gang hos den mest skeptiske.

Nicke Andersson er helt tydelig en mann med flere talenter enn jeg kunne ane. Det samme kan sies om veteranen Scott Morgan. De har klart å skape et helhetlig album, hvor de har fått med seg musikere som forstår rammene for prosjektet. Til å se småvilt ut på papiret er dette en særdeles vellykket og hyggelig avsporing fra medlemmenes daglige virke.