[capsule review in English available]

Håkan Hellström
Built to Spill

We Found the Beach, Where is the Ocean? - Professor Pez (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Godt, men blandet

Koselig roteromspop fra et av bylarms mest bejublede band vekker noen gufs fra naivistgenerasjonen.

Å skrive om Professor Pez i et Bergen som fortsatt preges av forrige måneds bylarm er neigu ingen enkel sak. Ikke nok med at bandet omtales bredt i ymse pressekanaler, i tillegg veksler omtaler fra bekjente fra "artig", over til "barnslig" og tilbake igjen til "genialt". Karakteristikkene kan uten problemer kobles sammen etter at Let Us Follow the Evil Balloon har fått noen runder i platespilleren. Bandet er barnslig, lekent, artig, tidvis genialt, men også litt vel naivt i perioder. Når man støter på et band hvor hovedpersonen samler på Pez-dispensere, lærte seg å spille gitar for fire år siden og gjennom tekstmaterialet formidler sine tanker omkring joggesko og fine sykler er det ikke fritt for at klamme bankebrett-assosiasjoner dukker opp i bevisstheten.

Heldigvis har Professoren og hans mannskap langt mer å diske opp med enn ymse hyggelige, men likevel litt dyptpløyende observasjoner omkring tilsynelatende ubetydelige ting. Gjennom 19 spor tas vi med på denne reisen etter den, eh, onde ballongen gjennom et vitalt, velspilt og fremfor alt hyggelig roteromsunivers. Instrumenteringen er i utgangspunktet nokså standard for poplåter, men vinner veldig mye på å ha med både trompet, lapsteel, fiolin, piano og tidvis theremin, noe som samlet blir et veldig variert og underholdende lydbilde. At alle bandets medlemmer er med på å backe opp hovedvokalist Petter Sætre (professoren in persona) er et annet moment som trekker opp. Lydbildet minner av og til om The Flaming Lips, til tider om Beach Boys, og (spesielt på Dance Around the Livingroom) ikke så rent lite om vår alles kjære (?) Håkan Hellstrøm.

Let Us Follow the Evil Balloon kan ses som et ektefødt barn av den etter hvert så mye omtalte og problematiserte Bergensbølgen, i den forstand at Sgt. Pepper hjelper til litt her og der, samt at bandet gis ut i Bergen av det idealistiske Galant records, som har vært en viktig pådriver i utviklingen av byens musikkmiljø.

Det gjennomgående temaet Professor Pez tar opp på albumdebuten er romfart og fremtidsvisjoner, et tema som går igjen i noe i nærheten av halvparten av sangene, med titler som Rocket Science, Perfect Machine og Don't Push That Button. Skal vi trekke på oss de analyserende buksene og vurdere hvilke dypere budskap Professor Pez tar for seg her, kan vi godt trekke inn interessante verselinjer om fremtidens usikre lovnader i sangen titulert Future, teknoangst slik den kommer til uttrykk gjennom Perfect Machine (hvor vi introduseres til Professor Pez In Persona), eller refleksjoner omkring konsekvensene av Tidsklemma i Construction. Men trolig er det greieste å la det være, se gjennom fingrene med de litt for kjipe av de naive tekstene (Bicycle blir for eksempel litt for mye), og heller gratulere Professor Pez med et svært godt gjennomført debutalbum, som hever seg himmelhøyt over det de fleste som opptrådte på by:Larm har klart å prestere (eksempelvis et visst trønderband som har lånt navnet sitt fra en Lindgren-roman).

Torgeir Waldemar - Torgeir Waldemar

(Vestkyst)

Den brenn min santen denne plata, den brenn seg fast.