A Perfect Circle
Clown

March of Crime - Ribozyme (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Molekylær Saks

Bergensbandet Ribozyme forsøker å klippe gener, og legger ned en interessant forskningsrapport.

Et ribozym er visstnok en slags molekylær saks som brukes til å kutte RNA, de molekylære beskjedene som sendes mellom genene. Ved å kutte disse beskjedene kan man se hvordan genene reagerer på ulike påvirkninger fra forskjellige enzymer. Oppdagelsen av dette kom i 1987, og ble betegnet som et stort gjennombrudd i proteinsyntese og genforskning. I dag brukes disse "saksene" blant annet til behandlig av HIV-smitte. Det drives også en del forskning med ribozymer, i forbindelse med genetisk arvelige muskel-og nervesykdommer. Hva har så alt dette med musikken til den bergenske kvartetten Ribozyme å gjøre? Tja, si det.

Bandet har holdt det gående siden 1998, og har tidligere gitt ut (zilch) i 2001, og en split-EP med Clown i 2002. Disse to har jeg ikke hørt, så det blir vanskelig å sammenligne denne utgivelsen med de foregående. Invidia er uansett 55 spennende minutter med musikk, fordelt på 10 låter og en kjapp intro. Musikalsk sett er dette melodisk rock, med variasjoner fra hard tungrock til sårbar og lavmælt gitar-hvisking. Vokalisten er dyktig: Han høres tidvis frustrert og innadvendt ut, før han i neste øyeblikk bryter ut i en aggressiv og sår katarsis, akkompanert av klangfulle og harde gitarriff, godt underbygget av en allsidig og progressiv rytmeseksjon bestående av bass og tromme. Musikken er mørk, men ikke dyster; sint, men ikke voldelig; lei, men ikke gråtkvalt; og hard, men ikke heavy. Jeg har særlig sans for Likewise, Lowdown, samt tittelsporet, som forøvrig ble spilt en del på TV-programmet Svisj tidligere i høst.

Det aller første jeg tenkte da jeg hørte Ribozyme, var "Oj, dette høres jo akkurat ut som Tool!". og det gjør det. Vel, kanskje ikke akkurat, men likhetstrekkene er mange: Låtstruktur, sammensettingen av låter på plata, lydbildet og til en viss grad image; Ribozyme har heller ingen tekster, eller bilder av seg selv i coveret. Nå er det fort gjort å arrestere Ribozyme som et "Tool-kopiband", men hvis man velger å se bort fra nevnte amerikanske rockeorkester, og heller la det norske bergensbandets musikk stå for seg selv, finnes det lite å utsette på personlig persepsjon og sanseoppfatning. Ribozyme er dyktige musikere som framfører god musikk, og jeg gleder meg til å se dem live.

Men hva har så dette med molekylære sakser å gjøre? Kanskje ønsker bandet å gå inn under huden på lytteren, og varig forandre måten han oppfatter musikk på? Det blir nesten opp til hver enkelt å tolke slike ting. For min del er lite forandret etter å hørt Ribozyme.

Men jeg er blitt mer interessert i genforskning.