Tangerine Dream
Hans-Joachim Roedelius
Edgar Froese

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Musikk før og etter den siste innsovning

Life of Brian: Var Brian Eno Jesus? Hvem var egentlig ambient elektronikkens Jesus? Kan det ha vært Jonas? Neppe! Jonas utfordrer likevel.

Kunsten å skape fremmedartede lydspor til reelle eller imaginære filmer har vært en egen displin helt siden stumfilmens dager. Innen ren elektronisk musikk var Louis og Bebe Barrons musikk til Forbidden Planet (1956) en tidlig milepæl med sin ringmodulator-bearbeidede, umelodiske tonesetting. På slutten av 1960-tallet fant elektronikken veien inn i den kontinentale eksperimentelle populærmusikken, i sammenhengen Jonas Reinhardt er det her verdt å nevne italienske Goblin og tyske Cluster og Tangerine Dream.

På sitt debutalbum arbeider Reinhardt mest med tidlige analoge synther og primitive rytmebokser. Innspillingene er gjort i hjemmestudio og har et low fidelity-preg, dog ikke like utpreget som på Hans-Joachim Roedelius' berømte Selbstportrait-serie. Her er det til sammen så mange som 13 spor med gjennomgående rytmikk og tåkete melodikk. Ofte kan det minne meg om de tidlige utgivelsene til franske Didier Bocquet eller kasserte hjemmedemoer til Oxygene eller Equinoxe. Jeg tar også meg selv i å tenke på Edgar Froeses klassiker Stuntman (1979) og de fleste platene til Larry Fasts Synergy 1976 til 1981.

Materialet til Jonas Reinhardt preges av personlig varme og impresjonistiske innfall. Den påkaller sterke minner om en tid da mange artister på det europeiske kontinent la fundamentet for den senere populære ambiente elektronikken, paradoksalt nok på samme tid som tallrike britiske grupper fortsatte å foreta regresjoner tilbake til den tidlige barndommen, men med negativt fortegn, kjærlighet var nå byttet ut med hat.

Musikken til Jonas Reinhardt kan tas som et innlegg i retro-debatten: Dersom det finnes noe slikt som retro-musikk i 2008 (hvilket jeg er den første til å betvile), så er det i så fall den elektroniske musikken. Den kan også være et innlegg i debatten rundt hvem de store stilskaperne er, tallet på innflytelsesrike artister er så stort at elektronisk musikk stort sett hadde vært den samme i dag uten overvurderte Kraftwerk og Brian Eno – begge betydelig overvurderte fordi andre artister hadde gjort lignende ting før. Reinhardts musikk kan godt ses på som en hyllest til noen av disse.

Han tilfører ikke genren mye nytt, men de små stykkene er stemningsskapende og god musikk til fri tankeflukt i våken eller sovende tilstand.