Neutral Milk Hotel
Built to Spill

This Flag Signals Goodbye - Swearing At Motorists (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Songs Ohio

Elegant og fengende poprock på Swearings fjerde langspiller.

Dayton, Ohio duoen Swearing At Motorists er blant USAs mest produktive, men glemmes ofte i glansen av større suksesser til lignende band som Weezer, Built to Spill og Guided By Voices. Sistnevnte er forøvrig direkte knyttet til Swearing gjennom trommis Don Thrasher. Ellers er det Dave Doughman som er kreativ figur i dette bandet, han spiller de fleste instrumentene, skriver låtene (med unntak her av Haydens Bullet) og produserer etter eget ønske.

Number Seven Uptown er bandets fjerde fullengder siden 1996, og den har alle kvaliteter for å bli en kommersiell suksess, selv om den dessverre mest sannsynlig ender som nok en glemt liten perle. Doughman har en helt egen evne til å skrive fengende poplåter som kombinerer elementer fra de tre overnevnte band. Det veksles således mellom ettertenksomme viser, drivende gitarrock og mer intrikate melodier på en plate som aldri faller inn i det forutsigbare. Med hjelp fra blant andre Warren Byrom (trompet), Tom Byrne (lap steel) og ikke minst Kelli Byrnes flotte vokal er det også nok variasjon på lydsiden til at Number Seven Uptown aldri havner i den lo-fi båsen som den fort kunne gjort.

Doughman skriver om livets nære ting, telefonsamtaler, bitre kjærlighetserfaringer, potrøyking eller filmer, eksempelvis fra Maybe Zorro: "You hate Robin Williams as much as I love Robin Williams, so how about Gene Hackman in the latest action film, or maybe Zorro..." Flying Pizza er så vellykket at den kommer i to versjoner, en kraftfull og en akustisk, og korte, intelligente låter som Thin Man From North Main, Dog With the Lampshade Head og ikke minst høydepunktet Talking Pictures viser noen av dette bandets mange gode sider.

Number Seven Uptown svinner hen etter bare en snau halvtime, men det finnes ikke mange argumenter for ikke å sette den på igjen.