Here
Circa 1762

Pavement

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Fortauskamerater

Range Life på italiensk, Bernhard & Bianca som gangsters & pranksters og 34 andre Pavement-låter.

Spearmints drodling rundt ulike Pavement-låter får æren av å innlede denne doble hyllesten til Stocktons fineste. Everything Is Ending Here består av 36 bidrag fra artister som Tindersticks, Trumans Water, Bardo Pond, Fuck og Silkworm. I tillegg er en rekke mer eller mindre ukjente Pavement-elever og indie-outfits, særlig fra Italia, med som leverandører på denne sjarmrerende, men ikke altfor spennende platen.

De fleste artistene på CD1 gjør ikke de helt revolusjonerende endringene i forhold til Pavements opprinnelige versjoner. Slik tolker Yuppie Flu, Number One Cup, Comet Gain og Lenola henholdsvis Give It a Day, Here, Ann Don't Cry og Kennel District på en liketil måte, uten å etterlate det helt store inntrykket. Sparesnare gjør We Dance enda søvnigere, og har døpt den til Dancing With the Elders. Italienske Perturbazione lykkes bedre med We Dance, men det er egentlig fordi de ligger nærmere opp til originalen... Verken El Goodo eller Kicker får særlig mer ut av Trigger Cut og Father to a Sister of a Thought. Av de mer aparte bidragene finner vi Solex' corky versjon av Shady Lane og selvsagt Appendix Out (We're Underused) som sikkert kunne fått AC/DC til bli hørende ut som et skotsk folkband.

Den andre platen inneholder en smule sterkere navn og låter. Det starter ganske oppløftende med Fuck (det vennlige popbandet med det litt misvisende navnet), Tindersticks (Here) er som vanlig umiskjennelige og Future Pilot aka vs Colditz legger på italiensk tekst på sin piano-møter-knitrende electronica utgave av Range Life. Garlic, Boxstep og Airport Girl gjør helt kurante utgaver av favorittene Gold Soundz, Stop Breathin og Cut Your Hair - alle låter det er vanskelig å bli sur og tverr av uansett hvem som spiller. De triveligste minuttene på samleren er det likevel sjarmørduoen Bernhard & Bianca som står for. Guro Strande og Robert Jønnum løfter blikket opp fra skoene og får smilet tilbake til på plass for et par minutter med Gangsters & Pranksters.

Bolognas Homesleep er en fin-fin label, men Everything Is Ending Here fungerer mer som påminnelse om kvalitetene til Stephen Malkmus og Pavement enn en oppdagelsesferd inn i nye band og spennende tolkninger. De aller fleste av disse låtene finnes allerede i bedre versjoner i originalene, og det sier seg derfor selv at dette blir en noget sprikende samler som nok helst bør finne takknemmelig hjem hos godt etablerte Pavement-fans.