Get Lifted - John Legend (2005)
Once Again - John Legend (2006)
Wake Up! - John Legend & The Roots (2010)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Jevn utvikling

Legend utvikler seg i retning av et mindre særpreget lydbilde på sin tredje utgivelse.

Mitt første møte med John Legend var gjennom Lauryn Hill. Året var 1998, og Hill slapp sin strålende solodebut The Miseducation of... der Legend, dengang ung, lovende og forholdsvis ukjent, spilte piano. Legends deltagelse på plata, samt andre musikalske samarbeid med allerede etablerte artister som Alicia Keys og Jay-Z, bidro til å gi ham anerkjennelse som pianist og vokalist innen amerikansk soul og r'n'b.

Evolver er John Legends tredje studioalbum, og i likhet med de to foregående utgivelsene, er rapperen og produsenten Kanye West sentral også her. Legend og West har samarbeidet tett i mange år, og West hadde mer enn en finger med i spillet da Legend slapp den aldeles fortryllende debutplata Get Lifted sent i 2004, en utgivelse han mottok Grammy for. Sammen skaper disse to et lydbilde som er en god blanding av pop, r'n'b, soul, 70-talls Motown og hip hop. Spe med noen doser gospel, en særegen vokal, melodier som ikke vil forsvinne fra hodet, og lekker pianospilling, og du sitter igjen med en soulartist som er populær både hos kritikerne og soultilhengerne.

Det unike musikalske uttrykket som i utgangspunktet fikk meg til å lytte til Get Lifted, er mindre framtredende og tydelig på Evolver. Plata byr ikke på de helt store overraskelsene, og lydbildet er litt for polert. Jeg kan ikke hjelpe for å tenke over at Legend blir litt for anonym på sin egen utgivelse.

Evolver er preget av mer pop og mindre soul enn før, og den har mindre særpreg enn forgjengerne. Samtidig synes jeg denne plata er jevnere enn både Get Lifted og Once Again. Debuten er tidvis hårreisende vakker, men det er kun de første fire-fem sporene som vekker vill og hemningsløs begeistring hos undertegnede. Evolver på sin side består av en rekke gode låter jevnt over.

Dette betyr at om de helt store opp- og nedturene ikke uteblir totalt, er de ikke like tydelige denne gang. På will.i.am-produserte I Love, You Love høres Legend imidlertid ut akkurat slik som han gjorde da jeg først begynte å lytte til Get Lifted. Låta kunne i hendene på en mindre kyndig artist blitt både pinlig og kjip, men er et godt eksempel på at Legend kan knepene sine når det gjelder å lage sjelfulle ballader. I Love, You Love er, i likhet med resten av maerialet – og hans tidligere album, for den saks skyld – fokusert på kjærlighetsforhold og trofasthet. Et annet høydepunkt er Quickly (med Brandy). Stemmene deres kler hverandre usedvanlig godt, og sammen synger de med en slik inderlighet at det er nesten så man blir forelska.

Det har gått ti år siden Legend spilte på Lauryn Hills solodebut. Han er fortsatt ung og lovende, men når debuten hans var så vellykket som den var, er det vanskelig ikke å få høye forventinger til hva han vil foreta seg videre. Legend greier ikke helt å gi meg den gode blandingen av varme, innlevelse, fengende melodier og en like sterk musikalsk opplevelse som han på så utrolig fint vis gjorde med debuten Get Lifted.

Likevel ser ikke John Legend ut til å forsvinne fra musikkscenen med det første, og jeg ser frem til at han på neste forsøk forhåpentligvis vil komme nærmere magien han tidvis skapte på debuten.