Crowded House
Jeff Buckley
Thom Yorke

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Ti sanger om hva?

Ny-akustikere fra England leverer striglet gitarpop med begrenset holdbarhet.

Jeg hadde ikke noe forhold til duoen Ben & Jason før denne platen dumpet ned i innboksen for et par uker siden. Etter et snes gjennomspillinger har jeg i grunnen også bestemt meg for at jeg ikke har FOR mye lyst til å pleie et videre forhold til dem heller, i hvert fall ikke før de bestemmer seg for å ”ta’n ut” lite grann av og til.

Jason Hazely og Ben Parker er to unge herrer med bakgrunn innenfor den engelske musikkindustrien, og tydelig med felles musikalsk smak i landet rundt Crowded House og Simon & Garfunkel et sted (presseskrivet nevner Nick Drake og Joni Mitchell, men det mangler noen lag blåfarge før disse blir naturlige referanser). Guttene har faktisk prestert to tidligere album, kalt Hello og Emoticons, og det vi sitter på nå er altså den tredje langspilleren. Som sagt, uten å ha hørt de tidligere produktene bedømmes herved Ten Soungs About You etter platens egne meritter.

Ben & Jason har fra selskapet sitt fått merkelappen ”New Acoustics”, men det betyr altså ikke bare kassegitarer og akustisk bass, selv om nettopp denne besetningen med hell figurerer på flere av sporene – faktisk har jeg også mest sans for duoen når de legger seg nærmest det stille og forsiktige, i nærheten av Kings of Convenience. Tredjesporet, Dust, er det beste eksemplet på en av de rolige låtene som fungerer flott – overgangen etter tre minutter med noe som høres ut som harmonium i bakgrunnen under falsett-sang er på ståpels-grensen de første gangene. Bra.

Flere av låtene bredere arrangert (pent gjort, det også), med trommer, bass, gitar, piano, innslag av strykere og blåsere her og der, men knapt spor av elektriske gitarer. Nokså stille og fredelig det aller meste av tiden, altså. Formatet er klassisk poplåt med vers, refreng og en liten variasjon her og der, og låtene blir således lettfattelige. Melodiene er iørefallende, arrangementene behagelige, og det er heller ingen ting å utsette på kvalitetene til instrumentalistene eller vokalen.

Hva er det da som skrubber? Vel, jeg har ikke noen særlig annen forklaring enn at jeg et sted mellom den tiende og tjuende gjennomlyttingen begynte å gå lei. Platen ble kjedelig, og de umiddelbart attraktive kvalitetene (catchy vendinger, pene harmonier) ble mer irriterende. Jeg måtte hoppe over spor stadig oftere, og for meg er skiva snart ikke mer enn et par minutter lang. (Vel, totaltiden er bare 40 minutter, så moroa er fort over, uansett.)

Ben & Jason klarer ikke å formidle noe spesielt med skiva Ten Songs About You. Jeg finner ingen ekte FØLELSER her! Den eneste følelsen jeg sitter igjen med, er at de to herrene har vært flinke til å velge riktige noter og de rette instrumentene til å spille dem. Det holder ikke i lengden.