The White Stripes
Thee Headcoatees
The Kinks

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Vær varsom

Undergrunnsheltinne med blå og vennlig popmusikk, varsomt innpakket og forsiktig overlevert.

Jeg har tidligere kun kjent til Holly Golightly gjennom hennes bidrag på plater med Rocket From the Crypt og White Stripes, samt hennes eget The Headcoatees. Sistnevnte var et jentegaragerockband sterkt hjulpet av det mannlige Thee Headcoats, som ble ledet av den levende legenden Billy Childish. Av disse grunner ble jeg overrasket da jeg begynte å høre på Golightlys nye soloskive. Truly She Is None Other er meget dempet og beskjeden musikk. Referansene til sekstitallet er tilstede, men ikke gjennom buldrende trommer og hylende gitarer.

Åpninga Walk a Mile er søt bluespop som setter stemninga for hele Truly She Is None Other. Enkel soveromsmusikk med store doser sjarm og myke gitarer som rufses til her og der. En del av låtene er virkelig koselig pop, som Without You Here. Andre låter kan kjede mer, der de rusler av gårde uten helt å komme noe sted.

Golightly er tydeligvis en stor Kinks-fan. Hun har gravd fram både Time Will Tell og Tell Me Now So I Know av Ray Davies. Begge gjøres i ganske tradisjonell Kinks-stil, og førstnevnte bringer litt ekstra futt inn i skiva. Ellers er det både blå viser og musikalske kyss på kinnet å finne her. Ingen overproduserte eller overarrangerte storverk, men små minimalistiske kjærlighetslåter.

En litt mer fandenivoldsk innfallsvinkel hadde nok satt mer varige spor. Truly She Is None Other er likevel en type koseplate man ikke finner så ofte. Den passer nok ikke alle som har behov for avslapping og behaglige toner, men finner nok sin plass hos de som har hjerte for de mer tradisjonelle sidene ved rock og pop. Med andre ord de som ikke er fremmed for sekstitallets enklere varianter.