MoHa!
Phô
Mayas Nutters Olsen Galvez

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Verdslige gleder

N-kollektivets kanskje minst ekstreme uttrykk så langt, men det er mye fin lyd i støyete små detaljer og dronete elektroakustikk.

OfficeR(6) er nok et band fra det Amsterdam-baserte N-kollektivet som handler om strukturert improvisert musikk. Stavangergutten Morten J. Olsen er medlem også her, men i motsetning til kvartetten Mayas Nutters Olsen Galvez (nylig omtalt på groove) har dette et mindre konservatorieaktig preg. Det er en anelse mer punch og punk i dette, og OfficeR(6) danner en naturlig bro over til Olsens andre N-relaterte prosjekter som Pho, MoHa!, Morthana og Ultralyd.

Olsen er perkusjonist, men uten Supercollider som han bruker som real time-manipulasjon i for eksempel MoHa! og Pho. Supercollideren blir i the Office traktert av Jeff Carey. Fra Mayas... kvartetten har Olsen forøvrig med seg Koen Nutters på bass og strukturer, som det kalles i disse sammenhengene. Nutters er altså å betrakte som en komponist på dette albumet som høres mer løssluppent ut en Mayas... Its Dirty In a Different Tradition.

Måten Supercollideren blir brukt på avføder ganske karakteristiske perkusjonsrelaterte lyder. Utslagene handler om anslag som høres umenneskelig raske ut, og gir noen ganger musikken en karakteristisk digitalisert karakter. Noen ganger i så ekstreme retninger at det kan minne om Markus Popp/Oval sin tidlige periode litt etter midten av 90-tallet. Det er fristende å kalle Office for en analog utgave av Oval, men det vil være å fornærme instrumenteringen i halve bandet.

Dette blir altså en blanding av improvisert og strukturert musikk, analoge instrumenter og computere. Med strukturert menes ikke melodi, men forhåndsplanlagte elementer (bl.a. samples) som fungerer som knagger man improvisere på og rundt, eller som ornamenterende garnityr. I så måte kan den sammenlignes med SPUNK sitt siste album. Hvis jeg har tolket det riktig har det blitt jobbet mye med i studio, det har antagelig ikke Mundane Occurances & Presentations. OfficeR(6) har mest sannsynlig spilt inn dette materialet live i studio og ikke foretatt mange endringene i etterkant.

Dette er en EP med fire spor og Olsen ser ut til å være litt mer sofistikert (dessverre) når han spiller med sine europeiske kolleger. Jeg savner lignende låttitler som vi kan finne i Morthana-katalogen som Eat Shit Motherfucker!! og Kug Ronke, eller albumtitler som Rock; meg i rauå eller Det e jo rock for faen! a la MoHa! Herlig norsk-amerikansk "just for the hell og it"-mentlitet.

Finnes det en referansesample til Einstürzende Neubauten i Operation Gratefulness To Articulate? Det ville i så fall vært et lite pluss til en ellers liten, men god samling weirdness.

Tord Gustavsen Trio - Being There

(ECM)