Prima Vera
Popol Vuh (No)
Popol Ace

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Instant karma

Teigen er en skaper av folkepoesi. Dikt i tone og ord som deles, ringer i vann som resonnerer mellom mennesker i stadig videre sirkler.

Vi skriver 2010. Bak oss ligger det store Jahn Teigen-året. Turneen med makker Anita Skorgan startet som en god ide og ble en signingsferd. Jahn har på nytt bekreftet sin posisjon som kongen av norsk pop, som om vi noen gang var i tvil. Men for eventuelt gjenværende skeptikere: Her foreligger Sir Jahns 40 største hits fra soloepoken av hans lange karriere, dvs tida etter Popol Vuh, Arman Sumpe et al.

Turneen Teigen og Skorgan har holdt gående mesteparten av 2009, har hatt karakter av triumf, som keiserens hjemkomst til hovedstaden i det antikke Roma. Men her er det ikke snakk om begunstigede romerske borgeres fjesk for sin velgjører og potentat, men en generasjonsoverskridende hyllest av den største popstjerne vi har fostret her i Steinrøysa. Love Streams heter en film av regissøren John Cassavetes.

Kjærlighetsstrømmer, et godt bilde på forholdet mellom Teigen og publikum i årets fornyede kontrakt mellom en konge og hans folk. Et vanlig syn i folkehavet foran scena, f.eks under konserten ved Oslo Rådhus sensommeren '09, var besteforeldre med barn og barnebarn som i fellesskap nyter sangene og gjensynet med en avholdt underholder. De gamle sangene virker samlende og spiller på et bredt register av følelser. Musikken kitter igjen alle generasjonskløfter og forener på tvers av alder og - ikke minst - forestillinger om alders begrensning.

Jahn Teigen er en skaper av folkepoesi. Dikt i tone og ord som deles, ringer i vann som resonnerer mellom mennesker i stadig videre sirkler. Fra øre til øre, hjerte til hjerte, er Teigens katalog en av de mest levende norske sangskatter fra de siste 30 år. Teigen er vel det nærmeste vi idag kommer en Jens Book Jenssen, en artist som samler et folk som er iferd med å miste et felles referansegrunnlag, i ei tid preget av fragmentering og historieløshet. Hvor mange popsangere av i dag kan regne med en karriere av Teigens lengde og poularitet? Det vil bare bli klarere med tida: Få, snart ingen, er som Teigen, og vi har bare eid en som ham. Han er en hverdagsmagiker som gang på gang har svingt tryllestaven og skapt gull av basal livserfaring. Gullet er sangene som så til de grader har truffet folk i hjertet. De er nøklene til imaginariet der Jahn Teigen er x'en i en ligning som går opp.

De gode slagermakerne er blant popkulturens fortellere, epikere som i kortfattet verseform gir universelle erfaringer poetisk form og melodisk flukt. Teigen brukte mange år på å forfine sitt uttrykk og nådde mesterskap omtrent der hvor dobbelt-CD'en starter. Hans svært direkte og ubesværede omgang med de store ordene for inderlighet mellom mennesker falt mange tungt for brystet, men er også noe av det som gjorde Teigen ny og "unorsk". Han var ikke redd for å synge nakent og uforfalsket om forelskelse og savn i komposisjoner som gikk rett i nerva for gåsehud og skjeve smil. Min Første Kjærlighet og Adieu delte publikum i to. De ble folkedypets favorittuttrykk for to av livets skjellsettende erfaringer, møtet og adskillelsen. Musikkpolitiet vendte sviskene ryggen selv om mange måtte innrømme at Teigen var en sabla god låtsmed.

Men det var derfor Teigen ble så høyt elsket for disse sangene: Han satte ord på følelser mange har vanskelig for å uttrykke direkte. Han sang rett ut, med tyngde og innlevelse, slike vanskelige ord som har lett for å sette seg fast på tungespissen. Han forstod også hvordan det oppleves å være ung og forelsket for første gang, en erfaring de færreste glemmer og som gir de gamle sangene en dyp gjenklang senere i livet, når tankene går bakover. Teigens store beundrerskare formet seg også rundt ham fordi folk skjønte han var ekte vare. Husk at han trådte fram som soloartist midt i disko-epoken. Han ble en troverdig stemme i et hav av konstruert føleri, patos og hysteri der hårlakk og kondomdresser ble atributter for lykke og popularitet. Teigen reagerte på tidas kalde dårskap med saneg Instamatik. Han skrev også noen utrolig fengende melodier som satt etter første lytting. Klovnestreker, splitthopp og gummifjes kontrasterte inderligheten i duettene med Anita Skorgan. Den upretensiøse sida ved Teigen utfylte bildet av en komplett artist og knyttet an til den norske revy og entertainertradisjonen på en måte som også ga ungdomsidolet innpass i de voksnes rekker.

Alt av og med Jahn Teigen er ekte følt og ment. Med alderen er tankene som kommer til uttrykk i sangene blitt mer komplekse og ettertenksomme. En sammenhengende gjennomspilling av plata svekker noe av inntrykket av umiddelbarhet. Delvis fordi det senere materialet er mindre spilt og hørt over et lengre tidsrom, dels fordi en artists intensjoner ikke bestandig oppleves like direkte og umiddelbart av publikum. Teigens ønske om universelle og evige sannheter formulert i popmelodiens form i senere materiale fornekter noe av den geniale enkelheten som er de tidlige sangenes styrke og kvalitet.

En samlet betraktning viser allikevel at Teigen har vært en konsistent låtskaper. Allmene og mellommenneskelige forhold og problemer blir virkelig tatt på alvor i sangene hans . Du Skulle Sagt Ifra er et godt eksempel på nøkternhet og realisme i formuleringen av det opplevde. Slikt er det mye av på denne plata. En sober holdning og voksne løsninger på kjente problemer er Teigens resept. Han lykkes nok minst som politiker, i kjente sanger som Glasnost og Kast Våpen. Disse sangene uttrykker håp på menneskehetens vegne men er nok mest å regne som sand i realpolitikkens maskineri.

Vi nynner gjenkjennende med på den ene pop-perlen etter den andre: Sala Palmer, Mil Etter Mil, Jeg Gi'kke opp, They Don't Clap Losers. Optimisme og håp tross alt er gjennomgående tema. Teigen lar seg heller ikke sette i bås, herses med eller avskrives, noe han da også synger ut høyt og tydelig. Det er også plass til rariteter her, I Hamburgs Natt, om prostitusjon, Risk, om sjansespillets karakter og den store Do-Re-Mi, Teigens nøkkel til barnehjerter i alle aldre. Claudius henter forøvrig modell for denne sangen om å lære av historien, fra den romerske keiseren NRK viste en populær TV-serie om på samme tid låta ble skrevet. Sviskene er selvsagt med, og det er bare å konstatere at dette er blant det nydeligste pop-snadder vi har her til lands: Friendly, Adieu, Min Første Kjærlighet, Du Skulle Sagt Ifra.

Som bonus får vi soulballaden Baby I Need Your Lovin, et glimrende kutt av en helt annen Jahn enn den vi forventer, og rene gulrota for oss fans. Vi bare hyler ut: SPILL INN EI HEL SKIVE!! Gjør gjerne noen rock-numre også. Teigen kan sikkert mestre det meste bare han bestemmer seg for det. Vi lytter og enes om at ikke bare er Teigen en pop'ens nasjonalskald, han er massiv ! Det dokumenterer denne samlinga. En plate med instant karma.