cover

Its Dirty In a Different Tradition

Mayas Nutters Olsen Galvez

CD (2005) - FMR (Future Music Records)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Jazz

Stiler:
Improvisasjon / Samtidsmusikk

Spor:
His New Forget Itself
To Directly Convert Over a Firm Body
Every Now And Order
You Re: This New CD
Maybe Om the Norm For A Conductor
And They Can Hear Something Thai In It
More Than A Foam That Equips Under N (With Nothing New)

Referanser:
Frode Gjerstad
Alexander von Schlippenbach
Evan Parker

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


N)))

Et helt annet utløp for Morten J. Olsens improvisasjonsmusikk. Et ønske om å lage (n)y musikk med hjelp av motsetningene komponert og improvisert.

Dette er et av prosjektene Morten J. Olsen er med på med utgangpunkt i det Amsterdam-baserte N-collective. Its Dirty In A Different Tradition er gitt ut på det britiske selskapet FMR som spesialiserer seg på improvisasjonsmusikk. FMR er på mange måter Frode Gjerstads fremste kanal, og Gjerstad er en av hovedaktørene i FMRs katalog.

Stavangerbaserte Gjerstad er også på mange måter Olsens mentor, og de var tidligere kolleger i impro/noise/rock-bandet Ultralyd før Gjerstad ble erstattet av Kjetil Møster. Denne musikken har lite felles med Olsens andre og mer kjente kilder som nevnte Ultralyd, MoHa!, Morthana, og forsåvidt også Thomas Dybdahl, som blir en helt annen planet igjen.

Olsens band Pho og Office-R(6) (et annet N-collective-prosjekt), er mer nærliggende dette uttrykket i litt større grad, men et helt sentralt karakteristikum er at Its Dirty In A Different Tradition er et helt akustisk prosjekt til forskjell fra alle andre band Olsen er med i. Det akustisk uttrykket viser ham fra en helt annen side som perkusjonist, ihvertfall klangmessig, og skal man plassere ham i landskap her hjemme må det bli mellom Thomas Strønen og Paal Nilssen-Love, og kanskje Ingar Zach.

Olsen er med å skape et veldig detaljert og levende lydbilde gjennom å utnytte et repertoar som viser seg å være ganske stort. Han bruker trommesettet på en lite konvensjonell måte og ser etter nye muligheter å lage lyd på gjennom cymbaler, buer, minimalistisk klangutforsking, og mer raske Strønen-aktige "virvler".

Alt dette i kompaniskap med Magda Mayas (piano), Carlos Galvez (bassklarinett) og Koen Nutters (bass) som har samme forhold til sine instrumenter. FMR tilsier kanskje fri-improvisasjon, men denne kvartetten søker etter en form for mellomting mellom improvisasjon og komposisjon. Det finnes visse knagger, rammer og avtaler i det frie spillet mellom disse fire, som bidrar til å trekke dette mot samtidsmusikkens raffinement og klangorienterte konsertsaler, framfor de nye scenene åpne for eksperimentell musikk i forlatte fabrikkhaller og loft.

Tittelen Its Dirty In A Different Tradition tyder kanskje på at de har et ønske om å ha et bein plantet i begge leire. Musikalsk sett lykkes de i stor grad med det.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


The Felice Brothers - Yonder Is the Clock

(Team Love)

The Felice Brothers rusker liv i tradisjonell amerikansk folk på en måte som bør ta pusten fra de fleste.

Flere:

Kenneth Ishak And The Freedom Machines - Kenneth Ishak & The Freedom Machines
Norfolk & Western - Dusk in Cold Parlours