Sigurd Jansen
Westcoastallstars
Paperboys

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Fordi det er fett

Fet og morsom morsmålsrapp fra URO (komplett med 'rap-ballade').

URO har faktisk eksistert i syv år, men jeg skal være raskt ute med å tilstå at jeg ikke har fått hørt verken Sirkus-URO (2001) som er deres debut, eller Snakker Så Du Skjønner (2000) og Uroelementer (2001). Meg om det, vi får konsentrere oss om nåtid og se på hva de leverer denne gangen. URO er i hvert fall Lex Lutor, Lasarus og Daffy, og på produksjonssiden har de med seg Kakemonsteret (Apollo, Paperboys). Urnorske Rimgoder ut av det Originale (URO), må vite...

Frank Schwindel presenterer URO (2003) er kort og godt en tett, fet og glimrende EP med 4 sterke spor. Hele plata fungerer, selv om ett av sporene trekker litt ned (Oslo Tilstand). Det hele freses i gang med en av de svært få interessante kommentarene som er kommet musikalsk sett etter 9/11. Herrene i URO leverer nemlig på 11. september et relativt sterkt oppgjør med amerikansk politikk i forhold til andre land her i verden, og gjør dette med god musikalsk underbygging. Så følger Oslo Tilstand, som er en litt kjedelig og navlebeskuende låt om dagdriveri. Bygd på en sløy 70s-soulsample klarer ikke låten å gi noe minneverdig, og forsvinner fort ut av hjernebarken. Dårlig Kopi bygger på en Sigurd Jansen-sample (Wenche Myhre, Kirsti Sparboe, m.fl.), en morsom og fengende liten sak som gir en bra bro til siste kutt, Jeg Brenner. Her har URO fått med seg Gary fra Westcoastallstars, som du kanskje kjenner til fra filmen Mongoland. Presseskrivet for EPen kaller Jeg Brenner en rap-ballade, noe som kanskje blir litt misvisende. Om tempoet går litt tregere enn vanlig kvalifiserer vel neppe til slik en betegnelse.

Nok flisespikkeri, dette er et godt kjøp av noen som behersker "morsmålsræppen" veldig bra, og inneholder nok musikk for pengene. Mens du får tak i din kopi av Frank Schwindel Presenterer URO (2003), så skal jeg tilbringe litt tid i skammekroken og deretter prøve å få fatt i albumet deres.