Dirty Three

The Burden of Hope - Grails (2003)
Burning Off Impurities - Grails (2007)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Holy grail (nesten)

Stjernelag fra Portland med sitt andre album. Redlight befinner seg et sted mellom Dirty Three, Godspeed og Codeine.

Grails er et instrumentalband fra Portland sentrert rundt folk fra Norfolk & Western, Peace Harbor, Holy Sons og Jackie O-Motherfucker - de tre første er fine band på det like fine selskapet FILMguerrero. Grails derimot, slipper skiver på etiketten til Neurosis; Neurot, og dermed har vi et noenlunde brukbart krysningspunkt å forholde oss til. De drar seg både mot det melankolsk episke folk-landskapet som kjennetegner artistene på Fg, men heller også mot et mer eksperimentelt og hardere slowcore/postrock-uttrykk.

Redlight følger i mange av sporene til The Burden of Hope (2003), de samme folkene er involvert på alle plan og profilen er ikke revolusjonerende endret. Skal man trekke frem en endring av noe slag, så er Redlight en mer kraftfull og utadvendt plate, og den er noe mer variert i formen. Den tradisjonelle folkemelodien Dargai slår an tonen på melodiøst vis, men det varer ikke lenge før Grails beveger seg ut i mer perifert territorium. På The Volunteer søker de å utforske dynamikken mellom stillferdige partier og kraftfulle utblåsninger, en tråd som følges platen ut. Men de foretar også noen krumme svinger underveis, som med Worksong og High & Low. Førstnevnte er en mediterende trip med ekko fra Istanbuls smug, som med sin altfor korte lengde blir stående igjen som ufullstendig. High & Low introduserer harde gitarer Codeine-style, Dirty Three-aktige strykere og langsom twang à la Jackie-O Motherfucker. Igjen er det tilløp til flott musikk, men Grails er for utålmodige, de gir seg ikke tid til å bygge opp låtene lenge nok til at vi blir ordentlig godt kjent med dem. I stedet blir det korte besøk som ikke etterlater store spor. Mer umerkelige små hilsener, som kan plukkes frem når det føles riktig. Et unntak er syv minutter lange Fevers som er et møte mellom Tortoise og Godspeed, hvor de faktisk tar seg tid til å bygge opp mot et mektig klimaks.

Grails driver sine eksperimenter et sted mellom tungsinnet folkemusikk, improvisasjon, slowcore og post-rock, men Redlight blir ikke stående igjen som den monumentale utgivelsen den kunne blitt. I en vel prøvd genre blir den en plate aller mest for den svorne tilhenger.

My Dying Bride - Songs of Darkness, Words of Light

(Peaceville)

Et album som er som et stort, deilig, blødende, åpent sår, en kjempediger, blank ny Mercedes og kjøttkakene til mor og mormor på en gang.