Roky Erickson
The Bevis Frond
13th Floor Elevators

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Remember Fantoft

Texas-psykedeliaen lever, i alle fall gjennom særingene i ST 37.

ST 37 kommer fra det samme miljøet som Butthole Surfers og Scratch Acid i Texas. De har noe av den samme særheten uten å bli veldig like musikalsk. Siden 1987 har de gitt ut en rekke kassetter, LPer og CDer uten at så voldsomt mange har brydd seg. Nå har de et nytt album ute, kalt Down On Us. Både cover, tekster og låttitler viser at dette er en ganske syrete affære. Det bør også nevnes at trommeslager David Cameron tidligere spilte i Roky Ericksons backingband Evilhook Wildlife E.T. Med andre ord er ikke dette de streiteste gutta i hjembyen Austin.

Noen ganger lager de artige syrete poplåter, andre ganger litt vel drøye gitaravstikkere (av godt voksne kjent som hasjmusikk). Av og til, som i Daniel Said, kommer også punkinnflytelsen til overflaten. Ellers er det mye mystisk og rart med dette bandets musikk. Dette medfører at man ikke blir så lett lei, men heller frista til å høre Down On Us en gang til.

Som en liten kuriositet vil jeg nevne at dette nok er det eneste amerikanske rockealbummet hvor ordet gjetost (uttalt djetåst) inngår. Låta A Huge, Rare Cheese, handler for det meste om å finne ei jente, om å spise ost og tydeligvis den slags frelse som ligger i disse aktivitetene. Dersom denne norske referansen ikke er nok for deg kan du jo ta for deg avslutningen på den meget surrealistiske og okulte Caves Of Ice.

Cthulu dancing in Area 51
With Thor's hammer
As Churches crumble
The caves of ice
Remember Fantoft

Black Psykedelia? Ja, nettopp! Skummelt? Å, ja!

Down On Us er ikke noen eksepsjonelt god plate, men kan være en fornøyelse dersom man ønsker å høre noe litt annerledes enn strømlinjeforma radiorock. Låtene er ikke alltid like velskrevne, men de er alltid pussige eller direkte morsomme. Det samme kan man si om tekstene. Dette medfører at det faktisk er artig å høre skiva mange ganger. Her er det nemlig mulig å oppdage nye ting hele tida. Den mest iørefallende av låtene er nok kraftpopperen Stack Collition With Heap. Andre høydepunkter er den honningseige og smygende Curse of the Strained. Stort sett kan det likevel bli litt mye av det gode.

ST 37 har gitt ut en av de skivene i år som fortjener ei lita gullstjerne i margen for å ha levert noe med mye humør. De fremstår som et rart, men modig band. Med et par gode låter til kunne Down On Us framstått som en virkelig forundringsboks.