cover

The Creek Drank the Cradle

Iron & Wine

CD (2002) - Sub Pop / MNW

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Singer/songwriter / Akustisk / Folk / Visepop

Spor:
Lion's Mane
Bird Stealing Bread
Faded from the Winter
Promising Light
The Rooster Moans
Upward Over the Mountain
Southern Anthem
An Angry Blade
Weary Memory
Promise What You Will
Muddy Hymnal

Referanser:
Nick Drake
Neil Young
Elliott Smith
Crosby, Stills, Nash & Young
Simon & Garfunkel
Neil Halstead

Vis flere data

Se også:
The Sea and the Rhythm - Iron & Wine (2003)
Our Endless Numbered Days - Iron & Wine (2004)
Woman King - Iron & Wine (2005)
In the Reins - Iron & Wine & Calexico (2005)
Around the Well - Iron & Wine (2009)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Arkadia

Melankolsk lo-fi og tradisjonell folkemusikk blir varme popviser i møte med Sam Beam.

Læreren Sam Beam holder etter sigende til i Miami, og The Creek Drank the Cradle er hans debut under artistnavnet Iron and Wine. Det skjer på Sub Pop, Seattle-labelen som stort sett holder meget høy kvalitet med sine utgivelser, ja de har faktisk blitt vel så interessante etter at de tjente sine daler som grungens flaggbærere tidlig på 90-tallet. Iron and Wine er intet unntak, og The Creek Drank the Cradle viser noe av både bredden og kvaliteten som finnes på dette selskapet i dag.

Beam er hva vi på godt norsk kaller en singer/songwriter, i betydning av at han skriver og fremfører alt på egenhånd. Med sin myke behagelige hviskestemme kommer han oss varsomt i møte mens han klimprer på en akustisk gitar eller en banjo. Det holder i massevis, for med disse elleve stillferdige visene står Beam bak en av de vakreste debutplatene på en god stund.

Den landlig betonte tittelen er selvsagt ikke tilfeldig, for Beam føyer seg inn i en jordnær og rural tradisjon, med hint til både country og blues. Han husker tidvis avsted som Nick Drake i møte med Palace Brothers i langsom film, og med forsiktige innslag av slidegitar og/eller banjo fremheves ytterligere tilknytningen til amerikansk folkemusikk. Hør for eksempel trekk av appalachian-folk på The Rooster Moans, som kunne vært et glemt opptak fra Harry Smiths arkiver. The Creek Drank the Cradle er gjennomgående avdempet og tilbakelent, der vokalen bidrar til å skape et mer distingvert preg enn hick-stilen han sogner til. På Upward Over the Mountain, Southern Anthem og An Angry Blade kan han således minne mer om en døsig utgave av Simon & Garfunkel, Nash & Crosby eller Elliott Smith. Soft melankoli og folkbasert visepop kan fort slå feil vei, og enkelte kan sikkert savne noe sprekere arrangementer til tider. Dette er ikke en plate som umiddelbart vil hoppe inn i alles ører, men for den tålmodige og åpne lytter vil den ganske sikkert snike seg langsomt innpå og forføre deg når du minst venter det.

Det er ikke vanskelig å se for seg Sam Beam rekende et sted inne i the Everglades på natterstid, mens han synger så fredelig og vakkert at til og med alligatorene vrir seg dorskt og vennlig rundt ham. The Creek Drank the Cradle er mer enn en lovende debut.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Magnolia Electric Co. - Sojourner

(Secretly Canadian)

The great plains, the black hearts, the crossroads and the lonesome valleys: Magnolia samler tråder og gir ut årets hittil sterkeste samler.

Flere:

Mulatu Astatke & The Heliocentrics - Inspiration Information
Os Mutantes - Mutantes ao Vivo: Barbican Theatre, Londres 2006