Touba – Daru Salaam

Cissokho System
Nusrat Fateh Ali Khan

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Dakur-Cairo Royal express!

Youssou N’Dour gir deg åndelig mbalax med sufi-mytologi og topptrent egyptisk orkester.

De siste 20 årene har interessen for musikk fra Senegal øket formidabelt, ikke minst på grunn av Youssou N'Dours økende popularitet (han var gjest både på Paul Simons Graceland og Peter Gabriels So) i løpet av disse årene. World-musikk spesialister som CD Roots har for tiden over 50 senegalesiske utgivelser på lager! Selv norske plateselskaper gir ut senegalesisk musikk i disse dager, det er ikke lenge siden Karl Seglems NorCD ga ut en glimrende plate med Cissokho System.

Youssou N'Dour kalles ofte for Senegals ekvivalent til Nusrat Fateh Ali Khan. I tillegg til å ha omtrent like fantastiske stemmer bekjenner/bekjente begge seg til den mystisk orienterte sufismen. Delingen av den muslimske verden i sunnitter og sjiaer er som kjent overforenklet og sufi-skoler kan klassifiseres innenfor begge disse retningene eller helt uavhengig av dem. Det N'Dour vil vise er toleransen innenfor sin religion, en viktig oppgave i en tid da noen ser på enhver muslim som en potensiell terrorist. Nå holdt jeg på å gå i gang med å lage en lang liste med terrorhandlinger begått av kristne, men jeg får vel holde meg til denne plata så jeg ikke blir sprengt i lufta av kristne fundamentalister.

Aktuelle temaer på Egypt er mytiske kalifer, helgener og vismenn som forekommer innen den senegalesisk sufisme-tradisjonen og gjør denne unik i forhold til andre sufi-samfunn. Denne gangen er tekstene på wolof, N'Dours morsmål og det vestligste språket innenfor den Niger-kongolesiske språkfamilien. Tekstene er skrevet med engelsk simultanoversettelse, slik at du har muligheten til å lære deg betydningen av fengende refreng som "Shukraan laka".

Grunnen til platas navn er at Egypt er et samarbeid med egyptiske Fathy Salama Orchestra, innspilt i Kairo og Dakar og mikset ferdig i Paris. Vestlige pop-instrumenter og elektronikk er heldigvis helt fraværende, det nærmest vi kommer vesten er et par skarve fioliner. Det vi får her er en utrolig fascinerende polyrytmisk musikk med magruna (egyptisk bambus-fløyte), rababa (tostrengers arabisk fele), oud (arabisk lutt) og en rekke andre eksotiske instrumenter med spennende klanger.

Egypt er både rytmisk og meditativ på en gang, der du enten kan lene deg tilbake og slappe av – eller lytte nærmere til de komplekse rytmiske utvekslingene og de meget iørefallende melodiene. N'Dour har en fantastisk stemme og mannskapet bak han gjentar de viktigste frasene på samme måte som på Nusrat Fatehs mer åndelige plater. Det du får i tillegg er altså langt fyldigere instrumentale arrangementer og dynamiske rytmer.

Definitivt en av årets beste world-plater!

Terje Isungset - Middle of Mist

(NOR-CD)